Qualiti VS Quantiti

Friday, February 13, 2009

Qualiti VS Quantiti

Dalam sebuah Negara yang berbilang kaum atau bilangan penduduk muslimnya kecil dibanding dengan penduduk lain-lain bangsa dan agama atau bilangannya lebih kurang sama atau lebih sedikit sering kita diperingatkan supaya bijak bertindak seumpama menarik rambut dalam tepong, maka lahirlah dari pengucapan mereka semacam untuk menakut-nakutkan: “Bilangan kita tidak begitu ramai. Jangan berpecah belah nanti kita diperintah orang.” Peringatan semacam ini jelas bercanggah dengan fakta sejarah perang Badar di mana bilangan kaum muslimin bukan sahaja sedikit malah dari segi kelengkapan alat-alat senjata perang mereka juga tidak lengkap tetapi mereka menang, seperti dijelaskan oleh Allah “كم من فئةقليلة غلبة فئة كثيرة بإذن الله والله مع الصابرين” Ertinya: Berapa banyak golongan yang sedikit mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan sesungguhnya Allah adalah beserta dengan orang-orang yang sabar.” (S:al-Baqarah:2:249).

Demikian juga sebaliknya, bilangan yang banyak tidak menjamin kemenangan kaum muslimin seperti peristiwa Perang Hunain yang menyebabkan tentera kaum muslimin hampir kalah padahal bilangan mereka berlipat ganda kalau dibandingkan dengan tentera kaum Quraish. Firman Allahويوم حنبن إذ أعجبتكم كثرتكم فلم تغن عنكم شيئا وضاقت عليكم الآرض بما رحبت ثم وليتم مدبرين” Ertinya: Dan ingatlah peperangan Hunain iaitu di waktu kamu menjadi congkak, bongkak, sombong kerana banyaknya jumlahmu, maka jumlah yang banyak itu tdak memberi manfa’at kepadamu sedikitpun, dan bumi yang luas itu telah terasa sempit olehmu. Kemudian kamu lari ke belakang dengan bercerai berai.” (S: at-Taubah:9:25).

Jadi, bukan bilangan banyak dan sedikit yang menentukan segala-galanya tetapi kata Al-Marhum Dr Hamka, “Yang penting bukanlah banyak dan sedikitnya bilangan tetapi teguhnya keyakinan dan baiknya pimpinan.” Benarlah sabda Rasulullah saw ketika menjawab pertanyaan seorang sahabat baginda “قال بل انتم يومئذ كثير ولكنكم غثاء كغثاءالسيل ولينزعن الله من صدور عدوكم المهابة منكم وليقذفن الله فى قلوبكم الوهن فقال قائل : يا رسول الله وما الوهن ؟ قال: حب الدنيا وكراهية الموت”Ertinya: Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit “wahan”. Seorang sahabat bertanya “ Apakah wahan itu hai Rasulullah?”. Nabi menjawab “Cinta pada dunia dan takut pada mati”. CINTA DUNIA bermakna tamak,rakus, bakhil dan tidak mau menderma harta ke jalan Allah, manakala TAKUT MATI bermakna leka dengan kehidupan dunia dan tidak membuat persiapan untuk menghadapi alam akhirat dan tidak ada perasaan untuk berkorban dengan diri dan jiwa dalam memperjuangkan agama Allah swt.(Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi)

Memang tidak dinafikan bahwa perpaduan itu salah satu unsur kekuatan dalam Islam tetapi kekuatan dalam Islam ada peringkat-peringkatnya. Ia perlu mengikut tertib,urutan nombornya,tidak boleh melangkah apatah lagi hanya penekanan dari segi perpaduan sahaja dengan mengabaikan unsur-unsur kekuatan yang lain. Tidak mengapa kalau ianya dilakukan secara serentak; tiga dalam satu umpamanya.

Hal yang tersebut dapat difahami dari peringatan al-Marhum Mustafa Masyhur kepada generasi muda yang coba menggunakan kekuatan senjata setelah sekian lama mengalami kepayahan dan keperitan dalam perjuangan sebagai jalan pintas untuk mencapai matlamat miskipun ia membahayakan diri dan gerakan . Apa kata Mustafa Masyhur dalam bukunya “Tariq-Ad-Dakwah”فان أول درجة من درجات القوة،قوة العقيدةوالايمان ، ويلى ذلك قوة الوحدة والارتباط، ثم بعدهما قوة الساعد والسلاح حينما لا يجدى غيرها”Ertinya: Kekuatan yang pertama ialah kekuatan akidah dan keteguhan iman dan diiringi pula dengan kekuatan persatuan dan perpaduan dan akhir sekali kekuatan tangan dan senjata itu pun jika sudah tidak mempunyai jalan dan pilihan lain”

Asas kekuatan perpaduan.

Asas perpaduan dalam Islam tidak mungkin dapat dihasilkan menerusi harta benda, kedudukan, dengan menabur seribu janji, dengan limpahan projek mewah dan tak mewahnya.Ia hanya bersifat sementara,kerana semuanya itu adalah benda. Manusia dengan hatinya tidak pernah puas dengan harta benda sekalipun dia telah kaya raya kecualilah setelah dia meninggal dunia kerana kebendaanlah manusia sanggup menzalimi di antara satu sama lain, sanggup menjual maruah, melakukan rasuah sama ada dalam dunia perniagaan atau dalam dunia politik yang sekarang ini lebih dikenali dengan POLITIK WANG dan sebagainya semata-mata kerana benda. Firman Allah “لو أنفقت ما فى الأرض جميعا ما ألفت بين قلوبهم ولكن الله ألف بينهم ، إنه عزيز حكيم”Ertinya: Walaupun kamu membelanjakan semua(kekayaan) yang berada di bumi; nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana” (S: al-Anfal:8:63). Dengan kata lain, melalui ayat ini, hanya Allah lah yang dapat mempersatukan hati manusia dengan Al-Islam. Hal yang serupa ditegaskan juga dalam surah al-Imran:3:103 واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا وأذكروا نعنة الله عليكم إذ كنتم أعداء فألف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخوانا وكنتم على شفا حفرة من النار فأنقذكم منها كذالك يبين الله لكم أياته لعتكم تهتدون”Ertinya: Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah dan janganlah kamu bercerai berai , dan ingatlah akan nikmat Allah kepada Mu dahulu (masa jahiliyah), bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatnya kepada mu, agar kamu mendapat perunjuk” (S:ali-Imran:3:103)

Sebelum Nabi Muhammad saw diutus menjadi Rasul, situasi dunia pada umumnya adalah dalam keadaan kacaubilau (dark-ages) di segenap bidang kehidupan, baik di bidang politik, maupun di bidang ekonomi, sosial dan budaya. Di dalam bidang politik yang memegang tampok kekuasaan hanya di dasarkan kepada kekuatan senjata dan manusia (manpower). Di bidang ekonomi, terjadi penghisapan golongan kaya terhadap golongan lemah, sementara di bidang sosial bermahrajalela diskriminasi, neopotism dan sebagainya. Suasana beginilah yang digambarkan oleh Allah swt melalui firmannya ” ظهر الفساد فى البر والبحر بما كسبت أيدى الناس ليذيقهم بعض الذين عملوا لعلهم يرجعون” Ertinya: Telah timbul kerusakan (fasad) di darat dan di laut lantaran usaha tangan manusia, kerana Allah hendak merasakan kepada mereka sebahagian dari akibat perbuatan mereka, supaya mereka kembali (berhenti melakukan kesalahan”. S: Ar-Rum:30:41). Perkataan fasad dalam ayat yang tersebut di atas mempunyai makna yang amat luas. Di dalamnya tercakup pengertian: kerusakan, kebinasaan, kemerosotan, kehancuran, kekejaman, kebathilan dan sabagainya.

Dengan kedatangan Islam yang dibawa oleh Rasulullah saw telah menjinakkan hati-hati mereka di mana dengannya dapat dirasai kenikmatan Islam. Dengan Islam, yang jauh dapat didekatkan, yang dekat dapat dimesra-mesrakan makanya perhubungan kerabat dan sebagainya dapat dihubung semula sebagaimana penjelasan Sayid Qutub dalam bukunya Ma’alim Fit-Thariq “وحين انبت وشيجة القرابة بين محمد صلعم وبين عمه أبي طالب، وابن عمه عمرو بن هشام (ابو جهل) وحين قاتل المهاجرون أهلهم وأقربأهم وقتلوهم يوم بدر حينئذ اتصلت وشيجة العقيدة بين المهاجرين والانصار ، فإذا هم أهل وإخوة، واتصلت وشيجة بين المسلمين العرب وإخوانهم : صعيب الرومى،و بلال الحبش، وسلمان الفارسى، وتوارت عصبية القبيلة، وعصبية الجنس وعصية الارض . Ertinya: Ketika putusnya hubongan kerabat di antara Nabi Muhammad saw dengan bapa suadaranya Abu Lahab dan saudara sepupunya Amr bin Hisyam(Abu Jahal) iaitu ketika orang orang Muhajirin sanggup bertempur di medan perang, menentang anak saudara, kaum kerabat dan sahabat handai mereka sendiri di medang perang Badar di ketika itu jugalah jalinan kekeluargaan terikat begitu erat di antara kaum Muhajirin dan kaum Ansar. Mereka telah menjadi saudara dan kaum keluarga yang salin tulong menulong dan bantu membantu. Pada ketika yang sama juga tercantumlah rasa kasih sayang dan terbuhullah tali kekeluargaan di antara orang Muslim berbangsa Arab dengan orang-orang Muslim berbangsa lain…..Terjalin hubungan kasih mesra dan setia antara mereka dengan saudara mereka Saidina Suhaib berbangsa Rom, Salman berdarah Parsi dan Bilal berketurunan Habsyi(Negro); pecah berkecailah sudah rasa taksub perkauman dan asabiah, serta fanatik kekabilahan, perkauman dan kebangsaan serta tanah air tumpah darah.

Kesimpulan

Perpaduan dalam Islam tidak bermusim dan juga tidak dibatasi oleh sempadan geograpi, bangsa dan fahaman politik dan ia bukan sekadar laungan semata-mata untuk kepentingan peribadi. Islam yang menjadi paksi kepada kekuataan perpaduan itu ialah Islam yang syumul, Islam sebagai ad-din, Islam satu-satunya sebagai cara hidup sementara pendokongnya pula hendaklah memiliki akidah yang sahih, bersih daripada unsur-unsur syirik, mempunyai peribadi mukmin yang kuat ,yang berpengaruh, yang mampu merubah realiti yang rosak dan merosakkan, yang mampu merubah kenyataan yang buruk, yang mampu membangunkan umat Muslim yang baik.

Perkara ini bukan suatu perkara yang mustahil untuk dicapai. Ia boleh menjadi kenyataan dengan ada perancangan jangka pendek dan jangka panjang dan dengan bacaan yang tepat agar sebarang tindakan tidak diambil kesempatan oleh musuh kerana matlamat anda adalah untuk memberi sumbangan yang bermakna kepada Negara. Sebagaimana pernah saya perkatakan sebelom ini, mari kita sama-sama merobah persekitaran disekeliling kita yang mencemar akidah dan ibadah kita dengan masing-masing melibatkan diri dalam gerakan dakwah tanpa menunggu bila anda berkuasa.

Bermula lah dari sekarang dan ianya, insya Allah memudahkan laluan anda dan sesiapa sahaja jika diberi kepercayaan oleh pemimpin dan rakyat mentadbir negara dan pemerintahan. Budaya tentera dengan budaya pandakwah bila berhadapan dengan sasaran musuhnya tidak sama.Tentera bila berhadapaan dengan musuhnya di medan perang ialah membunoh musuhnya, sementara pandakwah dengan sasarannya bersikap dengan lemah lembut.لا إفراط ولا تفريط Ertinya: Jangan terlalu keras sehingga mudah dipatahkan dan juga jangan terlalu lembut sehingga mudah dilenturkan.

Prof. Dr Yusuf Qardawi bimbang dan khuwatir dengan goyahnya perpaduan di kalangan kaum Muslimin demikian juga semakin menjauhlan diri dari Allah swt pada hal kedua-duanya adalah faktor kekuatan kaum muslimin. Bila kedua-dua benteng ini rapuh dengan sendirinya musuh akan menjadi kuat. Kekhawatiran beliau di ini tergambar dalam kata-kata beliau seperti berikut: “أنا لا أخشى عليكم من أعداءكم ، بل أخشى عليكم من أنفسكم . لا أخشى عليكم الإنجليز ولا الأمريكان ولا الروس ولا غيرهم ، وإنما أخشى عليكم : 1 أن تتخلوا عن الله ، فيتخلى الله عنكم. 2 أو أن تتفرقوا فيما بينكم، فلا تجتمعوا إلا بعد فوات الفرصة.Ertinya: “Saya tidak mengkhawatirkan kalian dari musuh-musuhmu, tetapi saya mengkhawatirkan kalian dari dirimu sendiri, tidak mengkhawatirkan kalian dari orang Inggeris, Amerika, Rusia dan lain-lainnya. Saya mengkhawatirkan kalian dari dua hal:

1. Kalian membiarkan Allah, sehingga Allah membiarkan kalian.
2. Kalian bercerai berai, dan tidak bergabung kecuali setelah kesempatan berlalu.

Berita Bergambar Dari Doha-Qatar

Wednesday, February 11, 2009

Bergambar bersama-sama dengan
salah satu cawangan usrah di Doha


Gambar beramai-ramai dgn warga Malaysia
di Doha yang secara kebetulan berjumpa di Zoo Doha

Sebelah kanan saya Dato’ Muhamad Shahrul Ikram Ya’akob, Duta Besar Malaysia di Qatar.
Sebelah kiri saya Prof Dr. Zakaria Abdul Hadi dari Qatar University

Monday, February 9, 2009

Sajak ini ditulis ketika sebelum menemui SYAHID

Sajak:Pesanan Terakhir

(dari syed Qutub)

Saudara!

Seandainya kau tangisi kematianku,

Dan kau siram pusaraku dengan airmatamu

Maka di atas tulang-tulangku

Yang hancur luluh,

Nyalakan obor buat ummat ini

Dan……….

Teruskan perjalanan ke gerbang jaya.

Saudara!

Kematianku adalah suatu perjalanan

Mendapatkan kekasih yang sedang merindui

Taman-taman di syurga tuahnku bangga menerimaku

Burung-burungnya berkicak riang menyambutku

Bahagialah hidupku di alam abadi

Saudara!

Puaka kegelapan pasti akan hancur

Dan ala mini akan disinari fajar lagi

Biarlah rohku terbang mendapatkan rindunya

Janganlah gentar berkelana di alam abadi

Nun di sana fajar sedang memancar.

Ringkasan Riwayat Hidup As-syahid Sayed Qutub

Sayed Qutub dilahirkan dalam tahun 1908 di sebuah kampong di dalam wilayah As-Yut, Mesir dari keluarga berada yang patuh beragama. Tamat hafal quran ketika berumr 10 tahun. Lulusan Universiti Cairo.

Menjadi anggota pertubuhan Al-Ikhwan Muslimin pada akhir tahun empat puluhan. Sangat terpengaruh dengan keperibadian dan perjalanan hidup pengasas dan pemimpin agung pertubuhan Ikhwan Muslimin As-Syahid Hasan Al-Banna yang telah ditembak mati oleh kakitangan Kerajaan Malik Faruk dalam tahun 1948.

Pernah dilantik mewakili pertubuhannya di dalam badan-badan pemerintah setelah kemenangan revolusi Mesir pada 23 Julai 1952, hasil kerjasama pertubuhannya dengan pegawai pegawai muda di dalam Angkatan Bersenjata Mesir.

Di dalam tahun 1954 beliau telah dihukum penjara selama 15 tahun kerana dituduh berkemplot membunuh Presiden Jamal Abdul Nasser, tetapi dengan campur tangan bekas Presiden Abdul Salam Arif dari Iraq, beliau telah dibebaskan pada akhir tahun 1964. Selang tak berapa bulan kemudian, beliau telah ditangkap semual dan dibicarakan oleh sebuah Mahkamah Khas Tentera, di mana As-Syahid Syed Qutub telah di dapat bersalah dan dijatuhkan hukuman mati di tiang gantung berasama dua orang rakan seperjuangannya, iaitu Yusuf Hawasy dan Abdul Fatah Ismail. Bila ditanya tentang hukuman yang dijatuhkan ke atasnya itu beliau telah menjawab sambil mengulum senyum dengan katanya: “Mati Syahid” Sajak di atas ditulis beberapa ketika sebelum beliau menemui SYAHID.

Mari!!! kita berdakwah

Sunday, February 8, 2009

Mari !!! kita beramai-ramai

bergiat dalam Badan Dakwah secara berkumpulan

Melalui pengalaman dan pengamatan saya dan mungkin juga saudara, terdapat segelintir di kalangan orang Islam yang kurang berminat melibatkan diri dalam badan dakwah, sama ada kerana lebih selesa bergiat dan bergerak secara individu, merasa lebih bebas bergerak sendirian atau tidak mau terikat dengan disiplin organisasi atau berorganisasi akan menjadi beban ke atasnya sama ada dari segi tanggungjawab, wang ringgit dan masa atau tunggu dan lihat atau dia mendapati tidak ada keuntungan dari segi kebendaan bila mengganggotainya atau bimbang dengan tekanan pihak-pihak yang tertentu atau dia melihat badan dakwah tidak menjamin masa depannya atau dia melihat badan dakwah dengan kaca mata hitam atau dia belum bersedia lagi berdakwah kerana masih nak santai atau belum ada ilmu atau urusan keluarga sendiri belum selesai atau diri belum bersih dari perbuatan-perbuatan negatif atau beranggapan berdakwah tanggungjawab para asatizah/guru-guru agama sahaja atau sememangnya dia tidak jelas tentang kepentingan Jemaah dalam melakukan sabarang amal dan kegiatan dalam Islam dan sebagainya.

Berbeza dengan masyarakat yang di luar Islam, mereka begitu aktif melakukan amal dan kegiatan melalui organisasi. Ini boleh kita rujuk dengan Pejabat Pendaftar Pertubuhan., di mana menurut rekod yang ada di Pejabat Pendaftar Pertubuhan, memang banyak pertubuhan bukan Islam yang berdaftar di bawahnya. Sekalipun nama dan bidang fokus pertubuhan-pertubuhan mereka itu berbeza di antara satu sama lain tetapi matlamat mereka, selain daripada memudahkan mereka bergerak dalam masyarakat dan juga supaya Pertubuhan mereka tidak dianggap sebagai pertubuhan yang illegal dan gerakan surbersif, dan juga mereka mampu mengursukan perancangan dan pentadbirannya dengan terancang, juga membolehkan mereka mendapat peruntukkan dan bantuan material dari pihak Kerajaan dan juga dari syarikat-syarikat swasta jika ada.

Saya mengingat diri saya dan sesiapa sahaja sama ada mari kita sama-sama ikut serta dalam aktiviti-aktiviti dakwah kerana dakwah pekerjaan yang mulia yang diwariskan oleh Rasulullah saw kepada kita semua. “Kedudukan seorang da’i menduduki tempat yang tertinggi dibanding dengan pekerjaan yang di luar rangka dakwah islamiah. Firman Allah yang mafhumnya “Dan siapakah yang lebih baik perkataanya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang salih dengan berkata sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri” (S:Fussilat:22). “Sekalipun pekerjaan seseorang itu nampak hebat dan gah, namun pada hakikatnya ia tidak punyai nilai jika kegiatannya itu di luar rangka dakwah dan amal salih. Kegiatan para penulis, pensyarah, ahli akademik, ahli politik, orang-orang profesional dan seumpamanya jika tidak bercirikan “ da’a ila Lalah wa ‘amila saliha /tidak menyeru kepada Allah dan beramal salih sebenarnya adalah kegiatan-kegiatan yang kosong walaupun kedengaran hebat gema dan gegarnya”(Sidik Fadhil).

Insya Allah, mana tahu dengan izin Allah saudara salah seorang yang akan diamanahkan untuk memimpin sebuah kerajaan dan Negeri pada masa hadapan. Untuk itu saudara perlu memberi tumpuan kepada pembangunan manusia itu sendiri. “Pembangunan manusia jauh berbeza dari pembangunan sumber manusia. Pembangunan sumber manusia merupakan perancangan serta pengeluaran tenaga manusia dalam bidang yang diperlukan oleh Negara bagi suatu tempoh tertentu. Penekanannya lebih kepada aspek fizikal semata tanpa memberi perhatian sewajarnya kepada aspek rohani. Sebaliknya pembangunan manusia yang berasaskan Tauhid sudah tentu berbeza dari segi pembangunan rohaninya. Ia seharusnya mampu bertugas sebagai seorang professional dan melihat tugasnya sebagai ibadat yang boleh membawa ganjaran yang berfaedah baginya di akhirat. Segala yang bertentangan dengan syariah akan diketepikan dan hanya perkara yang dituntut oleh syariah akan dilaksanakan. Manusia yang pembangunannya diseimbangkan antara jasmani dan rohani ini sudah pasti akan lebih peka kepada nilai-nilai murni dan etika yang mulia yang seharusnya mempunyai peranan yang penting dalam kehidupan” (Dr Syed Othman al-Habshi)

“Pembangunan manusia” caranya ialah dengan membawa mereka ke Jalan Dakwah dengan resipi-resipinya-akan dijelas kemudian- yang telah sedia ada dan telah dipraktikkan oleh Rasulullah saw dan telah terbukti kejayaannya seperti yang dilakukan oleh Rasullah saw ketika baginda berada di Mekah. Ianya menjadi tumpuan utama Rasulullah saw. dengan tidak menafikan keperluan-keperluan yang lain. Maju dalam kebendaan tetapi mundur dalam kerohanian akan melahirkan manusia kebendaan yang akhirnya ia seumpama membangun sebuah bangunan di atas padang pasir tanpa asas yang kukoh di mana ianya pada bila-bila masa boleh runtuh bila ditiup oleh angin.

Perkara yang di dakwah

Perkara yang ditekan oleh Rasulullah saw ketika menyampaikan dakwahnya di peringkat awal di Mekah seperti yang disenaraikan oleh Muhammad Ali As-Sabuuni dalam bukunya “ النبوة والأنبياءdan juga dalam kitab Fiqhus-Sirah, karangan Muhamad Al-Gazali di bawah tajuk إلام يدعو الناس؟Ertinya:Ke mana kita nak seru manusia?”. adalah seperti berikut:

1. Menyeru manusia supaya menyembah Allah yang Esa dan Yang maha gagah perkasa. Tugas ini adalah tugas utama para Rasul dan memperkenalkan makhluk dengan khaliknya, beriman dengan keEsaannya dan beribadah semata-mata kepada Allah s.w.t. Firman Allah yang mafhumnya, “Dan Kami tidak mengutus seorang Rasul pun sebelum kamu, melainkan kami mewahyukan kepadanya: Bahawasanya tidak ada Tuhan yang hak melainkan Aku. Maka sembahlah olehmu sekalian akan Ku” (S:al-Anbiyak:21:25)

2. Menyampaikan apa yang diperintah dan ditegah oleh Allah swt. Firman Allah yang mafhumnya, “Hai Rasul, sampaikanlah apa yang diturunkan dari Tuhanmu. Dan jika tidak kamu kerjakan, apa yang diperintahkan itu, berarti kamu tidak menyampaikan amanat-Nya. Allah memelihara kamu dari gangguan manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang kafir” (S: al-Maidah:5:67)

3. Membimbing dan menunjuk manusia ke jalan yang Mustaqim. Firman Allah yang mafhumnya, “Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Musa dengan membawa ayat-ayat Kami, (dan Kami perintahkan kepadanya): “Keluarkanlah kaummu dari gelap gulita kepada cahaya terang benderang dan ingat-ingatlah mereka kepada hari-hari Allah.” Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi setiap orang penyabar dan banyak bersyukur.”(S:Ibrahim:14:5)

4. Menjadikan Rasulullah saw sebagai contoh teladan yang baik kepada manusia kerana Rasulullah saw adala manusia yang paling sempurna akalnya, paling bersih akhlaknya dan paling mulia kedudukannya. Firman Allah yang mafhumnya, “Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah saw itu suri teladan yang baik bagimu iaitu bagi orang yang mengharap rahmat Allah dan kedatangan hari kiamat dan banyak menyebut Allah.” S:al-Ah-Zab:21)

5. Mengingatkan manusia tentang hari kebangkitan dan kesudahan serta pembalasan yang amat pedih selepas kematian. Firman Allah yang mafhumnya, “ Hai golongan Jin dan manusia, apakah belum datang kepadamu Rasul-Rasulmu dari golongan kamu sendiri, yang menyampaikan kepadamu ayat-ayat Ku dan memberi peringatan kepadamu terhadap pertemuan mu dengan hari ini?. Mereka berkata: “Kami menjadi saksi atas diri kami sendiri”, kehidupan dunia telah menipu mereka, dan menjadi saksi atas diri mereka sendiri, bahawa mereka adalah orang-orang yang kafir.” (S:al-Anam:6:130)

6. Mengalih perhatian manusia dari kehidupan sementara (dunia) kepada kehidupan yang kekal abadi. (Akhirat) Firman Allah, “Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampong akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Maka tidakkah kamu memahaminya.” (S:al-Anam:6:32)

7. Di akhirat nanti manusia tidak dapat berdolak dalik lagi dengan alasan dia tidak tahu tentang ajaran Islam kerana tidak ada orang yang menyampaikannya pada hal Rasulullah saw telah menyampaikannya.. Firman Allah, “Mereka kami utus selaku Rasul-Rasul pembawa berita gembira dan pemberi peringatan agar supaya tidak ada alasan bagi manusia membantah Allah sesudah diutusnya Rasul-Rasul itu. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (S: an-Nisak:4:165)

Kebaikan Dakwah

Kebaikan dakwah, faedahnya bukan sahaja kepada da’ie itu sendiri, baik ketika berada di dunia ini mau pun ketika berada di alam akhirat nanti malah ia juga menyumbang kepada pembangunan dan keselamatan Negara serta memperkokoh dan mengekalkan kepimpinan umat Islam. Di antara dalil-dalilnya seperti berikut:

1. Negara makmur dengan nikmat dari langit dan bumi serta mendapat keampunan daripada Allah swt “Baldatun Thaiyibatun Warabun Ghafur”. Firman Allah yang mafhumnya, “Sesungguhnya bagi kaum Saba’ ada tanda (kekuasaan Tuhan) di tempat kediaman mereka itu dua buah kebun di sebelah kanan dan di sebelah kiri, kepada mereka dikatakan) : “Makanlah olehmu dari rezeki yang dianugerahkan Tuhanmu dan bersyukurlah kepadanya. Negerimu adalah negeri yang baik dan Tuhanmu adalah Tuhan Yang Maha Pengampun.” (S:Saba:34:15-16)

2. Memperkukuhkan kedudukan dan kepimpinan umat Islam. Firman Allah yang mafhumnya “ Ia itu orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di bumi.nescaya mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang ma’aruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar; dan kepada Allah-lah kembali segala urusan” (S: al-Haj:22:41 ) Ibnu Taimiyah berkata: إنما نصب الامام ليأمر بالمعروف وينهى عن المنكر وهذا هو مقصود الولاية Ertinya: Sesungguhnya diangkat imam/pempimin itu ialah untuk menyuruh orang berbuat baik dan mencegah orang berbuat jahat dan inilah tujuan pemberian kekuasaan”

3. Menjadi umat yang terbaik. Firman Allah yang mafhumnya, “Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’aruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah .(S:al-Imran:3:110)

4. Menghindar kaum muslimin dari kebinasaan dan dari azab Allah swt. Firman Allah yang mafhumnya” Dan peliharadimu daripada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu. Dan ketahuilah bahawa Allah amat keras siksaannya” (S:al-Anfal:8:25)

5. Mendapat pahala yang besar dari Allah swt. Sabda Rasul yang mafhumnyaمن دعا الى هدى كان له من الاجر مثل أجور من تبعه لا ينقص ذلك من أجورهم شيئا

Ertinya: Barang siapa menyeru kepada petunjuk maka dia mendapat pahala seperti pahala-pahala yang didapat oleh yang mengikutinya, tidak berkurang sesuatu apapun”.

6. Menyambung tugas Rasul dan tanda cinta kepada baginda, Firman Allah yang mafhumnya , “Wahai nabi, Kami mengutuskan engkau sebagai saksi, dan pembawa khabar gembira dan pemberi peringatan dan untuk menjadi penyeru(da’ie) kepada Din(al-Islam) dengan seizinnya dan untuk menjadi cahaya yang menerangi” (S: al-Ahzab:33:45-46) Dan firman Allah yang mafhumnya, “Katakanlah: “Jika kamu mencintai Allah ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosa-dosa kamu, Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (al-Imran: 3:31)

Berdakwah melalui Jemaah

Kepentingan berjemaah dalam Islam dapat kita buktikan melalui perintah solat jemaah lima waktu sehari semalam, kemudian solat mingguan; Solat Jumaat, kemudian Solat tahunan menerusi solat idul fitri dan solat idul adha dan juga melalui perhimpuan peringkat dunia, melalui ibadah Haji. Kemduian kata perintah dan suruhan kepada orang yang kedua/mukhaatab dalam kumpulan/jamak sama ada perintah melakukan perkara yang wajib atau perintah meninggalkannya kerana haramnya. Sebagai contohnya, firman Allah swt yang mafhumnya, “Dan tolong menolonglah kamu" dan dalam hadis yang mafhumnya, “Hendaklah kamu berada dalam jemaah kerana sesungguhnya perkumpulan/jemaah adalah rahmat, sedang perpecahan itu merupakaan siksaan.” (H.R. At-Thabrani) Perintah berjemaah dgn dalil hadis, mafhumnya, “Barangsiapa yang memecahbelah, maka ia tidak termasuk golongan kami. Rahmat Allah berada bersama-sama dengan perkumpulan dan sesungguhnya serigala hanya mau memakan kambing yang menyendiri” (H.R. At-Thaabari) . Di antara faedah-faedahnya ada dinyatakan oleh Prof Dr Yusuf Qardawi dalam bukunya al-hillul Islami-Faridhah wa dharurah Di antaranya seperti berikut:

والواقع يرينا أن المرء قليل بنفسه كثير بإخوانه، وإن جهود الافراد مهما توافر لها من إخلاص، لا تستطيع أن توثر التأثير المطلوب لتحقيق الهدف المنشود،لانها ضعيف الطاقة، محدودة المدى،وقتية التأثير، وقد يكون الآفراد كثيرين،ولكن تعدد الاتجاهات،وأختلاف المسالك،وفقدان الربط والتنسيق بين العاملين ،يبعثر الجهود ويضعف من تأثيرها، أما العمل الجماعى ، فيضم الجهود بعضها إلى بعض، وينسق بينها،ويوجهها إلى خدمة الهدف المقصود،ويجعل من اللبنات الضعيفة بمفردها بنبانا مرصوصا يشد بعضه بعضا.

Ertinya: Realiti menunjukkan kepada kita, kerja seorang diri tidak banyak kesannya dibanding dengan kerja berkumpulan. Tenaga yang dicurahkan dengan usaha seorang diri, meskipun ikhlas tidak akan berkesan seperti yang diharapkan untuk mencapai matlamat kerana tenaganya terbatas dan kesannya sedikit, boleh jadi ramai yang melakukan-tanpa melalui organisai-tetapi berbagai-bagai hala tuju dan bermacam-macam jalan dan tidak ada ikatan dan penyelarasan di antara pekerja-pekerja dengan kerja yang dibuat (secara sendirian) usaha itu lemah untuk mencapaikan matlamat. Adapun kerja yang dilakukan secara jemaah/berorganisasi yang mengabongkan usaha tersebut dan diselaras serta diarahkan matlamatnya dan hala tujunya dan bata yang tidak kuat secara bersendirian (sebelum disatukan/di susun dengan batu bata yang lain) menjadi binaan yang kukuh saling kuat menguatkan.