Monday, February 9, 2009

Sajak ini ditulis ketika sebelum menemui SYAHID

Sajak:Pesanan Terakhir

(dari syed Qutub)

Saudara!

Seandainya kau tangisi kematianku,

Dan kau siram pusaraku dengan airmatamu

Maka di atas tulang-tulangku

Yang hancur luluh,

Nyalakan obor buat ummat ini

Dan……….

Teruskan perjalanan ke gerbang jaya.

Saudara!

Kematianku adalah suatu perjalanan

Mendapatkan kekasih yang sedang merindui

Taman-taman di syurga tuahnku bangga menerimaku

Burung-burungnya berkicak riang menyambutku

Bahagialah hidupku di alam abadi

Saudara!

Puaka kegelapan pasti akan hancur

Dan ala mini akan disinari fajar lagi

Biarlah rohku terbang mendapatkan rindunya

Janganlah gentar berkelana di alam abadi

Nun di sana fajar sedang memancar.

Ringkasan Riwayat Hidup As-syahid Sayed Qutub

Sayed Qutub dilahirkan dalam tahun 1908 di sebuah kampong di dalam wilayah As-Yut, Mesir dari keluarga berada yang patuh beragama. Tamat hafal quran ketika berumr 10 tahun. Lulusan Universiti Cairo.

Menjadi anggota pertubuhan Al-Ikhwan Muslimin pada akhir tahun empat puluhan. Sangat terpengaruh dengan keperibadian dan perjalanan hidup pengasas dan pemimpin agung pertubuhan Ikhwan Muslimin As-Syahid Hasan Al-Banna yang telah ditembak mati oleh kakitangan Kerajaan Malik Faruk dalam tahun 1948.

Pernah dilantik mewakili pertubuhannya di dalam badan-badan pemerintah setelah kemenangan revolusi Mesir pada 23 Julai 1952, hasil kerjasama pertubuhannya dengan pegawai pegawai muda di dalam Angkatan Bersenjata Mesir.

Di dalam tahun 1954 beliau telah dihukum penjara selama 15 tahun kerana dituduh berkemplot membunuh Presiden Jamal Abdul Nasser, tetapi dengan campur tangan bekas Presiden Abdul Salam Arif dari Iraq, beliau telah dibebaskan pada akhir tahun 1964. Selang tak berapa bulan kemudian, beliau telah ditangkap semual dan dibicarakan oleh sebuah Mahkamah Khas Tentera, di mana As-Syahid Syed Qutub telah di dapat bersalah dan dijatuhkan hukuman mati di tiang gantung berasama dua orang rakan seperjuangannya, iaitu Yusuf Hawasy dan Abdul Fatah Ismail. Bila ditanya tentang hukuman yang dijatuhkan ke atasnya itu beliau telah menjawab sambil mengulum senyum dengan katanya: “Mati Syahid” Sajak di atas ditulis beberapa ketika sebelum beliau menemui SYAHID.

0 Komen: