Mati dalam tidur

Thursday, February 19, 2009

Mati dalam tidur

Dalam buku “La Tahzan” /Jangan Bersedih/Don’t be sad/ tulisan Dr. ‘Aidh al-Qarni menceritakan tentang kisah seorang ibu dengan anaknya. Cerita ini dimuat dalam surat khabar Al-Qasim. Ceritanya begini; seorang pemuda dari Negeri Dimasyk-Suria akan pergi ke sebuah negeri dengan menaiki kapal terbang. Sebelum tidur dia telah berpesan kepada ibunya supaya mengejutkannya pada jam yang telah ditetapkan supaya dia tidak terlepas penerbangan tersebut. Secara kebetulan si ibu terdengar siaran dari Radio yang menghebahkan tentang cuaca kurang baik dengan anginnya bertiup kencang, langit mendung serta ribut pasir. Apabila telah sampai waktu yang yang si ibu sepatutnya mengejutkkan anaknya itu dari tidur, tetapi dia tidak melakukannya kerana bimbang, kalau anaknya naik kapal tersebut, dikhuwatiri kapal terbang tersebut akan terhempas dik cuaca buruk dan sekaligus menyebabkan anaknya akan terkorban. Setelah si ibu yakin waktu penerbangannya telah berlalu dan kapal terbang telah berangkat, baharulah si ibu mengejutkkan anaknya. Ternyata ketika mengejut anaknya, si anak telah meninggal dunia di atas tempat tidurnya-bukan meninggal kerana kapal terbang terhempas.


Ibrah dari cerita tersebut.

Benarlah firman Allah “ قل إن الموت الذى تفرون منه فإنه ملاقيكم

Ertinya: Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu” (S:al-Jumu’ah:67:8)


Mati akan datang kepada kita tanpa dijemput atau diundang. Ia pasti akan datang. Kedatangannya tidak akan dapat ditempoh. Tidak ada baginya pilih kasih sama ada pemimpin negara atau rakyat biasa sama ada si kaya maupun si miskin, sama ada si Muslim atau si Kafir, tidak mengenal usia, waktu, maupun penyakit, baik di mana kita berada sama ada kita bersembunyi atau sebaliknya. Apabila tiba masanya ia akan tetap menjemput kita. Firman Allah “أينما تكونوا يدرككم الموت ولو كنتم فى بروج مشيدة

Ertinya: “ Di mana sahaja kamu berada , kematian akan mendapatkan kamu, meskipun kamu berada di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh” (S: an-Nisak:4:78)


Sikap manusia terhadap mati


Apabila kita menyebut perkataan mati, dua sifat yang bertentangan akan kita dapati pada sesorang itu; sikap ngeri dan takut dan sifat yang satu lagi ialah sifat redha menerima takdir daripada Allah swt. Bagi mereka yang beriman dan beramal salih, soal mati adalah satu hal yang dinanti-nati dan dirindui kerana dengan kematian itu mereka akan berjumpa dengan Allah swt, Tuhan yang Amat Pemurah dan Penyayang yang mengurniakan segala nikmat-nikmat yang tidak pernah mereka rasai sewaktu hidup dalam dunia di mana mereka juga terlepas daripada hidup di dunia yang penuh dengan tipu daya dan akan berada di dalam dunia yang kekal abadi. Sebaliknya bagi mereka yang ‘aasi/yang melakukan maksiat kepada Allah swt seperti tidak solat dan beramal salih sangat takut dengan mati-takut kerana belum ada bekalan untuk di bawa dengan Allah swt. Juga dia takut mati kerana masih sayangkan harta, isteri dan anak-anak yang akan ditinggalkannya atau dia takut mati kerana tergambar dalam fikirannya seseorang yang mati itu kaku terbujur, pucat lesu tidak berdarah. Juga dia takut mati kerana dia akan dimasukkan kedalam kubur, ditimbus dengan tanah, bertilamkan tanah, bertemankan cacing, kemudian ditinggalkan seorang diri tanpa teman dan kawan yang akan menemaninya.

Apakah mati itu?

Apabila bercerai roh dari badan, maka itulah sa’at kematian bagi seseorang akan tetapi kematian itu sebenarnya bukanlah penyudah hidup seseorang hamba itu atau dengan kata lain; kematian di dunia ini bukan lah mati buat selama-lamanya, sebaliknya dengan kematian itu dia akan menempoh kehidupan yang kekal abadi. Tegasnya kematian hamba Allah sewaktu di dunia ini tanda-tanda bermulanya hidup di akhirat yang kekal abadi iaitu alam kubur. Dengan kematian itu kembalilah manusia ke anasir kejadiannya ia itu dari tanah dia datang, dan ke tanah jugalah dia akan di kembalikan.

Firman Allah “ منها خلقناكم وفيها نعيدكم ومنها نخرجكم تارة أخرى

Ertinya: “Dari bumi(tanah) itulah Kami menjadikan kamu dan kepadanya Kami akan mengembalikan kamu dan daripadanya Kami akan mengeluarkan kamu pada kali yang lain” (S:Thaha:20:55)


Syuhadak di Ghazah korban Zionis Yahudi

Selalu mengingat mati

Biarpun kematian itu satu hal yang tidak menarik bagi segelintir orang malah ada yang menganggap dengan mengingatinya akan membawa kepada kemunduran tetapi pendirian Islam sebaliknya, “dimana mereka yang lalai terhadap mati, tidak peduli, dan jarang memikirkannya serta tidak beramal baik sebagai persiapan untuk menghadapi kematiannya adalah musibah yang lebih besar dari musibah kematian itu sendiri” (Imam Syahmsuddin al-Qurtubi).malah menganjurkannya, sabda Rasulullah saw; “ أكثروا من ذكر هازم اللذات يعنى الموت”

Ertinya: Sering-seringlah kamu mengigati perkara yang memutuskan segala kelazatan”.

Sabda Rasulullah saw lagi : يا رسول الله أي المؤمنين أفضل قال أحسنهم خلقا قال فأي المسلمين أكيس قال أكثرهم الموت ذكرا وأحسنهم لما بعده استعدادا أولئك الاكياس”

Ertinya: “Wahai Rasululah saw, orang mukmin manakakah yang paling utama?. Beliau menjawab, “Orang yang paling baik akhlaknya.” Orang itu bertanya lagi, “Orang muslim manakah yang paling cerdik?” Beliau menjawab. "Orang yang paling banyak mengingati mati, dan paling baik persiapannya untuk kehidupan setelah mati. Mereka itulah orang yang paling cerdik”.


Cara mengingatinya, bukan dengan sekadar duduk termenung sambil menggambarkan sa’at-sa’at kematian yang akan ditempohi tetapi dengan beberapa cara. Di antaranya ialah dengan sama-sama melakukan soat jenazah, mengsusung mayat ke kubur, menziarahi kubur, memberi mandi mayat , menghadapi orang yang sedang nazak dan seumpamanya. Dengan cara yang demikian akan terdetiklah hati dengan suara halusnya: “Beginilah keadaanku bila tiba sa’at nya nanti”

Menginginkan mati dan berdoa supaya mati dibolehkan dengan syarat bukan kerana kecewa dan putus asa disebabkan musibah yang menimpa Sabda Rasulullah saw yang berbunyi: “ لا يتمنين أحدكم الموت لضر نزل به فإن كان لا بد متمنيا فليقل أللهم أحيني ما كانت الحياة خيرا لي وتوفني إذا كانت الوفاة خيرا لي

Ertinya: “Sekali-kali jangan ada seorang pun dari dari kamu sekalian yang menginginkan mati sebab bencana yang menimpanya. Kalaupun terpaksa menginginkannya, maka ucapkanlah, “Ya Allah, hidupkanlah aku, jika hidup akan lebih baik bagiku, dan matikanlah aku, jika mati akan lebih baik bagiku”.

(H.R. Al-Bukhari dan Muslim)


Jenazah almarhumah Hajah Nafisah Hj Yusuf

Hikmah mengingat mati

1. Menurut Imam Syamsuddin al-Qutthubi dalam kitabnya At-Tazkirah fi ahwalil mauta waumulul aakhirati, ia boleh menimbulkan rasa gelisah ke atas negeri yang fana ini (dunia), lalu mengarah kepada negeri yang abadi pada setiap detiknya.

2. Manusia tidak terlepas dari dari dua keadaan; sempit atau lapang, nikmat atau bencana. Jika dia dalam keadaan sempit dan sedang mendapat bencana, maka dengan mengingati mati menjadikannya terasa ringan menghadapinya. Kerana dia tahu bahwa hal itu tidak akan kekal dan bahawa mati lebih berat daripada semua itu. Atau, jika dalam keadaan nikmat dan sedang mendapat kelapangan, maka mengingati mati itu akan mencegahnya dari kesombongan atau keterpedayaan terhadapnya, kerana ingat bahawa semua itu boleh terputus darinya.

3. Ad-Daqqaq berkata: “Barangsiapa sering mengingati mati, maka dia diberi tiga macam kemuliaan: Segera bertobat, kepuasaan hati, dan semangat beribadah. Dan barangsiapa melupakan mati, dia diberi tiga macam balasan; Menunda Tobat, tidak rela menerima rezeki yang cukup dan malas beribadah”.

4. Boleh menimbulkan sifat takwa yang mendalam untuk menjunjung titah perintah Allah swt dan meninggalkan segala larangan dan tegahannya kerana yang menjamin kebahagiaan hidup yang hakiki ialah amalan akhirat. Kalau amalan akhirat menjadi paspot untuk masuk ke syurga, sedang yang lain-lainnya tidak dapat menyelamatkannya dari siksaan Allah swt, maka sudah barang tentu bagi mereka yang waras fikirannya akan berikhtiar mencari jalan bagi menyelamatkannya. Jalannya tidak lain melainkan dengan amalan akhirat. Biarpun harta menggunung tinggi, anak berkeliling pinggang, berpangkat tinggi, kalau diri sendiri miskin dengan amalan-amalan ibadat akhirat, kesemuanya itu tidak akan dapat menolongnya sewaktu berada di alam kubur dan seterusnya di alam yaumil makhsyar nanti. Sabda Rasulullah saw “ يتبع الميت ثلاثة فيرجع اثنان ويبقى واحد يتبعه أهله وماله وعمله فيرجع أهله وماله ويبقى عمله”

Ertinya: Mayat akan dihantar sampai ke kuburnya oleh tiga hal; Yang dua pulang (ke rumah) dan hanya satu yang tetap bersamanya. Yang menghantarnya ialah keluarganya, hartanya dan amalannya. Keluarga dan hartanya pulang, dan yang tetap bersmanya hanya amalannya”.(H.R. Bukhari dan Muslim)

5. Dengan mengingat mati sesorang itu akan bersungguh-sungguh berusaha untuk memperbanyakkan hartanya untuk diwarisi oleh anak isteri dan keluarga yang akan ditinggalkannya supaya keadaan hidup mereka tidak melarat sewaktu peningalannya nanti dan ianya akan menjadi ongkos terutama oleh anak-anak yang masih kecil untuk perbelanjaan persekolahannya nanti dan seumpamanya dan harta yang ditingalkan itu nanti boleh diinfakkan oleh keluarganya untuk kegiatan-kegiatan amal salih yang pahalanya akan dikecapi berterus-terusan dari dunia sampailah kealam akhirat nanti dan menjadi kenangan manis masyarakat sepanjang zaman.

Apabila kebaikan meniti di bibir masarakat ia semacam zikir dan dengan sendirinya umur diri tetap panjang sekalipun diri sudah berda di alam kubur. Jadi meninggalkan nama yang baik kerana amalan itulah hakikatnya apa yang dikatakan umur yang panjang. Nabi Allah Ibrahim pernah memohon kepada Allah swt supaya dia selalu dingat kebaikannya oleh orang lain.


Kesimpulan dan ibrah dari kematian


Keimpulan yang dibuat oleh Dr.’Aidh al-Qarni tentang kisah mati adalah seperti berikut: وعلى العبد أن يتذكر دائما أنه يحمل الموت وأنه يسعى الى الموت، وأنه ينتظر الموت صباح مساء، وما أحسن الكلمة الرئقة الرائعة التى قالها علي أبى طالب –رضى الله عنه- وهو يقول: ان الاخرة قد ارتحلت مقبلة، وإن الدنيا قد إرتحلت مدبرة، فكونوا من أبناء الاخرة ولا تكونوا من أبناء الدنيا، فإن اليوم عمل ولا حساب ، وغدا حساب ولا عمل. وهذا يفيدنا أن على الانسان أن يتهيأ وأن يتجهز وأن يصلح من حاله، وأن يجدد توبته وأن يعمل أنه يتعامل مع رب كريم قوي عظيم لطيف. ان الموت لا يستأذن على أحد ولا يحابى أحدا،ولا يجامل وليس للموت انذار مبكر يخبربه الناس. : وما تدرى نفس ماذا تكسب غدا وما تدرى نفس بأي أرض تموت” (لقمان:34)

Ertinya: Seorang hamba hendaklah ingat selalu bahwa dia sedang membawa kematian dan sedang menuju kematian dan sedang menunggu kematian sama ada ia datang sebelah pagi atau sebelah petang. Sungguh indah ungkapan Ali bin Thalib: “ Sesungguhnya kematian itu terus mendekati kita dan dunia pula terus meninggalkan kita. Maka jadilah anda anak anak akhirat dan janganlah anda menjadi anak-anak dunia. Hari ini adalah untuk beramal dan besok tidak ada hisab dan esok adalah hisab dan bukan masa lagi untuk beramal.

Kematian tidak pernah minta izin kepada sesiapa dan tidak pernah pilih kasih dan tidak pernah merajuk. Kematian tidak pernah memberi amaran terlebih dahulu . Firman Allah yang mafhumnya: “ Dan tiada sesiapapun yang akan dapat mengetahui(dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok hari. Dan tiada seorang pun dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal: (S:Luqman:31:34)

Pada hakikatnya kita tidak mati. Setelah mayat kita dikuburkan kita akan hidup semula dan seterusnya menunggu hari kiamat dan seterusnya menunggu hari perbicaraan di hadapan HAKIM YANG MAHA ADIL, tidak ada saksi. Semuanya sudah disediakan untuk kita dan kita juga tidak perlu mengangkat tangan dan bersumpah “ Saya akan bercakap benar, tidak ada yang tidak benar, melainkan yang benar belaka.”

Mahkamah di akhirat terbuka. Beramallah dari sekarang. Tinggalkan perkara yang negatip samada ianya dilakukan dengan senghaja atau sebaliknya. Enough is Enough. Mari kita sama-sama bertobat dan menjadi orang yang bertakwa agar Allah menurunkan Malaikat bersama-sama kita dalam perjuangan menegakkan ISLAM. Perjuangan menegakkan Islam belom selesai dan masih jauh lagi jarak Islam sebagai Addin dan bukan Addin. Yang penting bukan berteori tetapi bertindak dan beramal dengan ikhlas dan mengikut keupayaan masing-masing. Wallahu aklam bissawab.

Pengalaman saya ketika perang di antara Arab-Israel

Tuesday, February 17, 2009

Pengalaman saya ketika perang di antara
Arab-Israel 5-10 Jun 1967 (Perang 6 Hari)

Tempoh saya berada di bumi Anbia-Mesir, empat tahun lebih, sebanyak sedikit telah meninggalkan kenangan manis dan pahit dalam kehidupan saya. Manisnya ialah seorang budak kampung dari Malaysia Timur dari keluarga fakir bin miskin telah berjaya menyeberangi laut China Selatan dan seterusnya ke Mesir untuk menimba ilmu dengan berbekalkan semangat jihad ilmu. Mengikut keratan akhbar Sarawak Tribune 9.Jan 1966, sama ada betul atau sebaliknya laporan tersebut, saya dianggap orang yang pertama dari keturunan Melayu yang belajar di Mesir. Hal ini pernah saya ceritakan kepada anak-anak saya ketika mereka masih kecil sama ada mereka masih ingat atau sebaliknya. Pun perkara yang serupa saya ulangi semula kepada generasi-generasi muda supaya kemiskinan tidak menjadi penghalang cita-cita murni dan supaya mereka menjadikan sabda Rasulullah saw berikut “Man Jadda wajada.”. Ertinya: “Siapa bersungguh-sungguh dia dapat”. Sebagai suntikan semangat.

Ongkos penerbangan dari Malaysia Timur Ke Mesir terpaksa IOU dengan seorang hamba Allah kerana Kerajaan pada ketika itu termasuk Majlis Islam Sarawak tidak ada mengeluarkan sebarang biasiswa maupun dermasisiwa. Apabila setelah berada di Mesir dalam beberapa bulan baharulah saya mendapat biasiswa dari pihak university al-Azhar. Biasiswa tersebut hadiah daripada pihak Universiti setelah saya berjaya menduduki temuduga biasiswa yang diadakan di Kedutaan Besar Republik Arab Mesir Bersatu di Kuala Lumpur. Untuk makluman anda kebanyakan pelajar-pelajar dari seluruh dunia yang belajar di Universiti tersebut dibiayai oleh Kementerian Waqaf Al-Azhar. Biasiswa sebanyak Pound Mesir 12 sekadar keperluan makan minum,buku teks dan wang saku. Syukur alhamdulillah ketika di Mesir tinggal di Asrama Pelajar-pelajar Melayu, yang dibina oleh Kerajaan Malaysia banyak meringankan bebanan saya di mana bayaran asramanya murah tanpa mengurangi segala kemudahan asrama dan makan minum. Cukup mewah dan selesa.

Beberapa orang pelajar-pelajar Malaysia beranggapan saya datang dari keluarga yang berada, maklum sahajalah Malaysia Timur terkenal dengan kayu balaknya. Siapa tahu beberapa helai baju yang dibawa dari Malaysia termasuklah baju sejuk yang saya beli dari Sungai Road (tempat jualan baju-baju terpakai). Baju itu jugalah yang saya bawa pulang ke Malaysia. Hanya saya agak bernasib baik ada beberapa orang sahabat dari PAHANG yang senasib dan sepenangungan dengan saya, ketika mereka berada di Mesir mendapat biasiswa dari kerajaan mereka. Apabila mereka makan di luar, mereka ajak saya makan bersama di Restaurant yang agak terkemuka di Bandar Kaherah. Mungkin itulah di antara sebabnya mereka menganggap saya dari keluarga yang berada.

Cerita yang sama juga berlaku ke atas saya, ketika saya menuntut di Singapura awal tahun 60an di mana tahun pertama saya belajar di Singapura, bantuan kewangan dari keluarga berjalan dengan lancar tetapi pada tahun berikutnya ada sedikit masalah, namun patah dan undur kebelakang kerana kesempitan kewangan, pantang dalam kamus hidup saya, kerana saya berkeyakinan jika prestasi pelajaran baik, Allah akan membuka jalan kelapangan. Benar! Segala-segalanya benar, tidak ada yang tidak benar, melainkan benar belaka, maka dengan izin Allah, Allah Yarham Tuan Haji Othman Abd. Ghani, yang pernah dipenjara kerana memperjuangkan nasib Natrah, tuan punya Jublie Restaurant di North Bridge Road Singapura, dengan murah hati memberi makan minum secara percuma kepada saya, pagi, tengah hari dan petang dengan sokongan Allahyarham Al-‘ellamah Abdullah Bilfeqih, mudir Madrasah Aljunid. Bayangkan siapa sangka saya orang miskin, keluar masuk, pagi, tengah hari dan petang makan di Restaurant tersebut sekalipun berlauk semacam sahaja dengan sedikit sayur. Begitu juga tuan rumah almarhum Tuan Hj Salleh Hj Ali (Wak Alih) tempat saya tinggal juga dengan ihsannya tidak mengenakan saya sebarang sewa. Saya hanya dikehendaki membersih rumah tersebut dan pejabat nya di tingkat bawah. Keluasan bilik rumah di tingkat atas saya dan beberapa orang pelajar yang senegeri dengan saya tinggal, tidaklah sebesar mana, boleh memuat 6 buah katil. Di atas katil itulah tempat tidur, dan di atas katil itu jugalah tempat belajar dan bersembang.

Berbalik kepada pengalaman hidup di Mesir, bunyi bising dari jet-jet pesawat tentera udara Angkatan Tentera Mesir yang terbang di atas bangunan Asrama Pelajar-Pelajar Melayu adalah perkara biasa saja kerana secara kebetulan bangunan Asrama tersebut tidak bagitu jauh dari pangkalan tentera udara Mesir. Beberapa hari sebelum perang, saya telah menonton melalui TV dan surat-surat khabar bahawa Mesir telah menghantar beratus-ratus buah kereta kebal dan tenteranya ke sempadan sebagai persiapan untuk menyerang Israel. Lagu-lagu patriotik sentiasa berkumandang ke udara.

Pada hari terakhir saya menduduki peperiksaan, kedengaran bunyi bedilan meriam bedentan dentum. Saya pun menganggap itu hanyalah sebagai latihan juga. Tiba-tiba cermin tingkap bilik kuliah pecah berderai. Rupanya bukan latihan tetapi ruang udara Bandar Kaherah telah diceroboh oleh tentera udara Israel. Bunyi tembakan itu tadi rupanya datang dari pihak tentera Mesir untuk menghalau kapal terbang tentera Israel keluar dari ruang udara Mesir. Punca pecahan kaca jendela bangunan kuliah itu tadi ialah kerana tekanan udara yang kuat yang datang dari pesawat Jet kapal terbang Phantom Israel yang terbang di atas ruang bangunan Universiti. Pada hari tersebut saya terpaksa berjalan kaki balek ke asrama kerana semua pengangkutan awam tidak beroperasi. Dalam perjalanan pulang saya nampak kapal terbang kejar mengejar, samada kapal terbang Mesir mengejar kapal terbang musuh tidaklah saya mengetahuinya. Katanya, sama ada benar atau tidak, kalau tentera Israel hendak menawan Bandar Kaherah pada masa tersebut ia boleh melakukannya tetapi kenapa tidak?

Setelah perang berlaku 6 hari, yang lebih dikenali dengan Harab Alayam As-sittah, Mesir, Jordan dan Suria yang bersama-sama memerangi tentera Israel telah kalah di tangan Israel. Dengan kekalahan tersebut Israel telah menawan beberapa wilayah baru dan dengan sendirinya semakin luaslah kawasan negeri Israel. Keterangan lanjut sila lihat di bawah:



Ketika peperangan sedang berlaku warga Mesir dalam keadaan bimbang, takut dan cemas. Kehidupan harian mula tidak menentu. Siang hari terpaksa berkurung dalam rumah kecuali masa-masa tertentu dibenarkan keluar rumah. Pada malam hari, jalan raya gelap gelita. Jendela-jendela rumah mesti ditutup rapat dan cermin-cerminnya mesti ditutup dengan apa sahaja benda yang boleh menghalang cahaya tembus dari lubang-lubang tingkap. Sedikit sahaja cahaya kelihatan dari celah-celah tingkap, pasukan-pasukan pertahanan awam yang meronda di jalan-jalan raya akan segera memberi ingatan melalui pembesar suaranya agar tingkap-tingkap tersebut segera ditutup. Bila siren semboyan berbunyi, tanda kapal terbang musuh memasuki ruang udara Mesir, maka masing-masing saya dan sahabat-sahabat yang lain terdiam dengan mulut, terkumat kamit, masing-masing berdoa mendoa semoga Allah menjauhkan diri dari segala malapetaka. Suatu malam ledakan bom jelas kedengaran dan menggegar bangunan Asrama. Saya agak tentulah lapangan terbang angkatan tentera yang menjadi sasaran musuh.


Memang benarlah peringatan Rasulullah saw bahawa peperangan jangan dicari. Demikian murninya konsep perang dalam Islam. Perang dalam Islam bukan menjadi amalan. Ia tidak lebih dari mempertahankan diri dan demi hak dan keadilan. Padah dari peperangan bukan sedikit. Ia melibatkan harta dan nyawa. Lihat sahajalah sebagai contoh dengan kalahnya tentera Mesir, Jordan dan Suria di tangan tentera Israel dalam masa enam hari sahaja, telah banyak mengorbankan nyawa dan harta benda dan juga berlakunya penaklukkan baru ke atas wilayah-wilayah Arab dan sekaligus meluas lebar kawasan tanah Israel.


Bumi Pelastin Tinggal
Sekengkang Kera

Bumi Palestin dari segi sejarahnya adalah hak mutlak kaum Arab dari Bani Kan’an. Mereka datang dari Jazirah Arab sekitar 25000 tahun S.M. tetapi sekarang kawasan bumi Palestin semuanya telah menjadi milik orang Yahudi. Selebihnya masih dikuasai oleh Arab Pelastin tetapi ianya tidaklah sebesar mana, sekadar Sekengkang Kera. Lihat dibawah peta bumi Palestin dahulu dan sekarang. Besok entah bagaimana Kenapa terjadi demikian? Tidak lain kerana Zionis Yahudi dan kuncu-kuncunya dan kelemahan Arab/Muslim juga. Mudah-mudahan Allah menyelamatkan bumi Palestin dan para Mujahid Islam, di Gaza dan di mana-mana. Ameen.

Ibrah Dari Palestin


Penguasaan ke atas bumi Palestin memang jelas kepada kita permainan secara kasar oleh Zionis Yahudi dan kuncu-kuncunya tetapi di sana masih banyak lagi cara berseni untuk mereka menakluki Dunia Islam dan umatnya seperti yang dimuatkan dalam Protokol Zionis Yahudi.


Tidak kurang pentingnya yang perlu kita ambil perhatian ialah serentak dengan pembangunan yang sedang rancak dijalankan oleh kerajaan, harga tanah pun naik melonjak, maka ramailah peminat-peminatnya yang akan berjumpa dengan anda untuk membelinya. Kalau memang dirasakan anda perlu menjualkannya anda perlu mendapat nasihat dari orang yang arif tentang kandungan perjanjian jual beli atau nak join venture membangun tanah tersebut, perlu mendapat nasihat dari orang yang ikhlas, supaya tidak berlaku penipuan dan sekaligus mengelak tanah tersebut jatuh ke tangan orang yang tidak bertanggungjawab. Jangan terjadi; harapkan pagar, pagar makan padi. Apalah ertinya kita anak merdeka tetapi bumi tempat kita berpijak suatu hari nanti terlepas di tangan orang. Inilah yang selalu diperingatkan oleh pemimpin-pemimpin kita.