Cerita benar dan kaitannya dengan Persekitaran

Monday, February 23, 2009

Cerita benar dan kaitannya dengan Persekitaran(bi-ah)

Beberapa buah cerita di bawah ini adalah cerita yang benar-benar belaka, bukan rekaan hasil dari khayalan, bukan cerita fitnah, jauh sekali untuk mengaibkan seseorang kerana kepentingan-kepentingan peribadi. Ia semata-mata untuk dikongsi bersama dengan harapan ada ibrah dan pengajaran darinya yang dapat kita petik untuk suri teladan kita semua.

1. Sewaktu saya mula-mula bertugas dalam agensi Kerajaan yang berkaitan dengan penguatkuasaan undang-udang, sekalipun bidang tersebut tidak ada kaitan secara langsung dengan tugas saya tetapi sebanyak sedikit ada kaitannya makanya untuk mendapat sedikit pendedahan, saya hadir dalam perbicaraan di Mahkamah Terbuka; perbicaraan kes Khalwat. Saya terperanjat bila pertuduhan dibaca oleh kakitangan Mahkamah dia dituduh berkahwin tanpa kebenaran di luar Negara. OKT (orang yang kena tuduh) itu adalah pegawai pencegah maksiat. Supaya dia terlepas dari pertuduhan dia pun berkahwin dengan pasangan yang berasal dari Negara jiran, dengan harapan dia akan dapat membuktikan ketika pembelaan nanti dia adalah pasangan suami isteri yang sah. Di ringkaskan cerita dia disabitkan bersalah kerana tarikh semasa dia ditangkap dengan tarikh perkahwinan tidak sama. Tarikh kahwin kemudian dari tarikh tangkapan. OKT rupanya dia dah biasa buat perkara serupa ini, bukan sekali, bukan dua kali dah banyak kali.Dia buat rondaan seorang diri, tanpa ditemani oleh penguatkuasa yang lain.

Wajah Baru Masjidil haram apabila siap nanti

2. Cerita kedua, seorang hamba Allah ini saya kenal dengan dia, sebab dia pernah datang ke pejabat saya kerana ziarah kenalan dia yang bertugas sepajabat dengan saya. Dia bertugas dalam pasukan anti dadah. Kalau melihat dari segi penampilannya, kita tak sangka dia dari pasukan anti dadah kerana rambutnya dicocang. Kalau ikatan tersebut dilepaskan, pasti rambutnya melepasi paras bahu. Saya tanya kenapa penampilan semacam itu. Jawabnya supaya mudah masuk dalam kumpulan dadah dengan tujuan menyamar. Di pendekkan cerita dia ditangkap kerana terlibat sama dalam ketagihan dadah.Pada hal tujuan asalnya untuk mendapat rahsia kegiatan kumpulan tersebut, kemudian menangkap mereka. Sebaliknya dia pula yang kena tangkap.

3. Cerita ketiga ini pula, cerita orang dakwah. Bahan ini saya terlupa dari mana sumbernya, sama ada dari bahan bacaan saya atau diceritakan orang seorang ulamak dari Indonesia. Sekarang dia dah almarhum. Ceritanya begini; di sebuah perkampungan terdapat sekumpulan orang yang suka berjudi. Perjudian mereka dengan menyabong ayam. Kehadiran orang dakwah ini asalnya baik. Sebelom ayam yang kalah itu masih hidup (mustaqirrah) dia akan menyembelihkannya dengan menyarinkan bacaan BASMALAH supaya dapat didengar oleh orang ramai, dengan dua tujuan. Ayam yang disembelih itu tidak mati meragan dan dagingnya halal dimakan kerana sudah disembelih dan yang kedua dengan tujuan dakwah,sekurang-kurangnya mereka mendengar ucapan basmalah, dengan harapan, berkat perkataan basmalah mereka menyedari perbuatan mereka itu haram.Dipendekkan cerita, dakwah hamba Allah ini akhirnya tidak sampai sebaliknya dia pula dah jadi kaki nyabong.

Alangkah indahnya hati penghuni buruj Dubai ini jika dekat dgn Allah

4. Cerita yang keempat ini cerita orang dakwah juga. Dia mengabongkan kan diri dalam sebuah organisasi yang dipimpin oleh mereka yang tidak serious dalam mendaulatkan Islam. Tujuan orang dakwah ini baik iaitu untuk memperbetulkan organisasi tersebut dari dalam tetapi dukacita tujuannya tidak kesampaian,sebaliknya dia dah ikut rentak dan tari pemimpin-pemimpin tersebut, kerana dia melawan arus dalam keadaan seorang diri dan terpaksa tunduk dan patuh kepada peraturan dan disiplin organisasi tersebut.

Ke empat-empat pelakon dalam cerita yang tersebut di atas semuanya orang-orang yang baik, demikian juga nawaitu mereka pun baik,kerana hendak membuat pembetulan tetapi kerana persekitaran yang mereka dekati itu persekitaran yang negatip sementelah dia menghadapinya dengan seorang diri tanpa bekalan jati diri yang kuat, akhirnya dia larut bersama-sama dalam tindakan negatip mereka. Ini membukktikan persekitaran boleh mempengaruhi pandangan, sikap dan pendirian seseorang. Kalau persekitaran itu baik maka baiklah mereka yang berada di sekitarnya. Kalau sebaliknya maka buruklah padahnya. Lantaran itu Islam telah mengigatkan awal-awal lagi supaya berhati-hati dengan persekitaran yang negatip, seperti dalil-dalil yang tersebut di bawah ini:

1 Firman Allah: “وأصبر نفسك مع الذين يدعون من ربهم بالغداوة والعشى يريدون وجهه ولا تعد عياك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا ولا تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا واتبع هواه وكان أمره فرطا. Ertinya: Dan bersabarlah kamu dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya pagi dan senja dengan mengharap keridhaannya; dan janganlah kedua-dua matamu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengigati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah kedaannya itu melewati batas” (S: al-Kahfi:18:28)

2. Sabda Rasulullah saw; “مثل الجليس الصالح والجليس السوء كمثل حامل المسك ونافخ الكير” فحامل المسك إما أن يحذيك( أي يعطيك ) أو تشترى منه، أو تجد منه ريحا طيبة. ونافخ الكير إما أن يحرق ثيابك ،أو تجد منه ريحا منتنه”Ertinya: Perumpamaan teman yang salih dan teman yang jahat iaitu seperti orang yang membawa minyak kasturi dengan tukang tiup alat pembakar besi. Ini ialah kerana orang yang membawa kasturi itu berkemungkinan memberikan kasturi itu kepada anda atau anda akan membelinya darinya atau anda akan dapati bau yang harum darinya, tetapi si tukang tiup alat pembakar besi boleh jadi akan membakar pakaian anda atau anda akan mengalami bau yang busuk darinya”. (H.R. Bukhari dan Muslim)



3. Sabda Rasulullah saw: “المرء على دين خليله ، فلينظر أحدكم من يخالل
Ertinya: “Seseorang itu akan mengikut agama teman rapatnya. Oleh itu setiap kamu mestilah memerhatikan siapakah yang akan dijadikan teman rapat”. (H.R. at-Tarmizi)

4 Surah al-Kahfi:18;13 menceritakan tentang kisah sekumpulan pemuda Kahfi yang sanggup mengasingkan diri dari kaum keluarga, sahabat handai dan kampung halaman demi menyelamat akidah dari paksaan dan penindasan pihak berkuasa dengan bersembunyi di sebuah gua. Dengan izin Allah, mereka ditidurkan selama 309 tahun di gua tersebut dan dibangkitkan semula ketika masyarakat dan Raja mereka sudah berganti menjadi masyarakat dan Raja yang beriman kepada Allah swt.

5. Nabi Muhammad saw yang masih bayi diserahkan ibunya kepada Halimah binti Abi Dhu’aib(Halimatussa’adiah) dari Bani Sa’ad di sebuah desa dengan maksud agar Nabi Muhammad saw mendapat udara segar,udara desa yang bersih serta pergaulan desa yang sangat baik bagi pertumbuhan anak. Selain daripada itu agar dapat berbicara nanti dengan Bahasa Arab yang fasih kerana bahasa Arab yang digunakan oleh masyarakat desa masih murni.

Jahiliyah Modern Abad Dua Puluh

Persekitaran negatif seperti yang dikisahkan saya menerusi 4 buah cerita yang tersebut di atas tadi adalah sebahagian kecil sahaja daripadanya tetapi persekitaran yang lebih jelik dari peristiwa yang tersebut di atas banyak lagi boleh kita dapati dari penjelasan Rasulullah saw ketika Baginda menerangkan Hadis-Hadis tentang Hari Kiamat dan kita sebenarnya mau tidak mau, sedang berhadapan dengannya dan ia telah mengelilingi kita dari setiap sudut.

Persekitaran yang negatip boleh mengoyahkan iman,menjadi tidak stabil. Seseorang itu beriman sebelah pagi, kemudian sebelah petang sebaliknya. Hari ini masih beriman, besok pula menjadi kafir. Sesiapa yang coba mengamalkan Islam sebagai ad-din terpaksa menghadapi tentangan dan laluan yang sukar.

Sifat-sifat mazmumah berikut telah mewarnai persekitaran dan seterusnnya menjadi budaya hidup, maka tidak peliklah ianya telah berluas-luasa seperti sikap tidak memperdulikan Islam. Orang yang berdusta dikatakan benar, orang yang benar dikatakan pendusta. Pengkhianat di suruh memegang amanah, sebaliknya orang yang amat dituduh pengkhianat. Hidup berpuya-puya dan bermewah-mewah menjadi kebanggaan. Menghimpun harta sebanyak mungkin tanpa mengambil kira sama ada ianya dari sumber yang halal atau sebaliknya. Tipu menipu dalam merebut harta benda dunia dan pangkat menjadi amalan biasa. Hasad dengki sehingga terjadi zalim menzalimi sering berlaku. Menyiksa dan memukul orang, malah sanggup membunoh tanpa peri kemanusiaan sudah menjadi perkara lumrah. Berpakaian tetapi bertelanjang berlaku disana sini. Berlagak sombong dan angkuh. Riba menjadi amalan, demikian juga minuman khamar. Berlaku perzinaan. Memiliki harta benda melimpah ruah. Peperangan demi peperangan berlaku. Para ulamak tidak berperanan Orang yang penyantun sudah tidak disegani lagi. Islam tinggal namanya sahaja demikian juga Alquran tinggal tulisannya,suci dalam debu. Masjid tersergam indah tetapi tidak berfungsi..Urusan diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya sementara orang yang layak tidak diberi kepercayan. Berebut-rebut mendapat jawatan dan pangkat tanpa melihat ia suatu tanggungjawab dan amanah, dan lain-lain lagi Semuanya ini bukan menjadi rahsia lagi. Ia adalah sebahagian daripada persekitaran kehidupan hari ini.

Saya petik sebahgaian daripada matan hadis Rasulullah saw yang menerangkan sebahagaian persekitaran negatip tersebut di atas seperti di bawah ini. 1.عن أبي هريرة أن رسول الله صلعم ٌقال: بادروا بالأعمال فتنا كقطع الليل المظلم يصبح الرجل مؤمنا ويمسى كافرا أو يمسى مؤمنا ويصبح كافرا يبيع دينه بعرض من الدنيا. رواه مسلم.
Ertinya: Daripada Abu Hurairah R.A. bahawasanya Rasulullah saw bersabda: “Bersegeralah kamu beramal sebelum menemui fitnah (ujian berat terhadap iman) seumpama malam yang sangat gelap. Seseorang yang masih beriman di waktu pagi, kemudian di waktu petang dia sudah menjadi kafir, atau seseorang yang masih beriman di waktu petang, kemudian pada esok harinya ia sudah menjadi kafir. Ia telah menjual agama dengan sedikit dari mata benda dunia”. (H.R.Muslim)

2 عن أبى هريرة قال قال رسول الله صلعم : بدأ الاسلام غريبا وسيعودغريبا كما بدأ غريبا فطوبا للغرباء. رواه مسلم.
Ertinya: Daripada Abu Hurairah R.A. berkata: Bersabda Rasulullah saw; “Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing) Dan ia akan kembali asing pula ganjil pada pandangan barat dan tidak di ambil berat oleh Islam) Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang asing (yang mengamalkan Islam) (H.R. Muslim)عن أبى هريرة قال, قال رسول الله صلعم : سيأتى على الناس سنةات خداعات يصدق فيها الكاذب ويكذب فيها الصادق ويؤتمن فيها الخائن ويخون فبها الأمين وينطق فيها الرويبضة, قيل وما الروبيضة؟ قال: الرجل التافه فى أمر العامة” (أخرجه ابن ماجه)
Ertinya: Dari Abu Hurairah R.A. berkata: “Rasulullah saw bersabda: Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang tandus (tandus dari segi material dan juga dari segi pemikiran) Dan pada waktu itu orang-orang yang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta. Orang khianat akan disuruh memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap hanyalah golongan “Ruwaibidhah” Sahabat bertanya: “Apakah ruwaibidhah itu hari rasulullah?”. Nabi menjawab: “ Orang yang kerdil dan sebenarnya hina dan tidak mengerti urusan orang ramai”(H.R. Ibnu Majah)

Persekitaran dan ulah manusia dengan sifat-sifat mazmumah menurut pendapat Muhammad Quthub, meskipun mereka sudah maju dalam setiap bidang dan menggelarkan diri mereka sebagai masyarakat modern tetapi mereka masih lagi dianggap berada dalam suasana kejahiliyahan. Jahiliyah bukan merujuk ke zaman Jahilyah sebelum kedatangan Islam dan bukan juga kerana kemunduran di bidang ilmu dan seumpamanya. Alquran tidak menyatakan orang-orang Arab dahulu berada di dalam suasana jahiliyah kerana tidak mengenal ilmu falak, ilmu alam, ilmu kedoktoran dan ilmu kimia atau mereka tidak mengenal politik dan sebagainya, sebaliknya kerana mereka menetap hukum sesuka hati mereka dan menolak hukum Allah. Mengenai hal ini Allah swt berfirman yang mafhumnya: “Apakah hukum jahiliyah yang mereka kehendaki, dan hukum siapakan yang lebih baik daripada hukum Allah bagi orang-orang yang yakin?”(S:al-Maaidah:5:50) Jadi, masyarakat Jahiliyah bukan hanya orang-orang Arab sebelum Islam saja yang berada di dalam suasana kejahiliyahan, melainkan juga setiap masyarakat yang hidup menyimpang dari hidayah ilahi dan menurut tuntuan hawa nafsu.

Malah kalau di buat perbandingan zaman Jahiliyah dahulu dengan zaman Jahiliyah sekarang ini, ia lebih teruk lagi. Arab sebelum Islam memuja patong dan MENUHANKAN apa jua makhluk “merupakan ulah tingkah laku orang yang masih primitif tetapi kita telah diberi panduan al-Quran dan hadis sepatutnya lebih baik lagi dari mereka. Sebaliknya manusia hari ini lebih teruk dan lebih dahsyat lagi dari Arab sebelum Islam. Apa beza nya watak orang Quraisy yang bengis, pendendam dan keras kepala dalam mempertahankan kepentingan serta kekuasaan, dan kelakuan mereka dalam menuntut terpeliharanya keadilan dan kebenaran; pada hakikatnya watak seperti ini terdapat juga di setiap kejahiliyahan, yang klasik maupun yang modern” (Muhammad Quthub)

Seterusnya, kata Muhammad Quthub “Jahiliyah modern lebih ganas dan lebih kejam, sebab - Jahiliyah modern adalah jahiliyah "ilmiah”- Jahiliyah yang lahir dari hasil ”Penelitian” dan berbagai macam pandangan teori. Jahiliyah modern adalah suatu peraturan dan kaedah yang berakar mendalam iaitu jahiliyah yang muncul dari “kemajuan material” yang dibangga-banggakan kekuasaan dan kekuatannya serta disombongkan kesanggupannya menembus lapisan cakerawala. Jahiliyah kedengkian yang diatur, dipelajari, dicernakan dan diarahkan untuk menghancur manusia atas dasar asas-asas ilmiah. Kejahiliyan yang tak ada tolok bandingannya dalam sejarah.” Begitu jugalah kejahiliyan dalam bidang pemikiran, tingkah laku, politik, ekonomi, bidang sosial, bidang seni budaya dan sebagainya.

Punca Masalah dan Jalan Keluar

Punca masalahnya ada jawapannya yang diberikan sendiri oleh Allah swt melalui firmannya “ظهر الفساد فى البر و البحر بما كسبت أيدى الناس
Ertinya: Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia” (S:ar-Rum:30:41). Yang menggerak manusia untuk melakukan sesuatu atau meninggalkannya sama ada perkara yang baik mau pun yang buruk adalah peranan yang dimainkan oleh HATI. Sabda Rasulullah saw yang mafhumnya: “Ketahuilah bahawa dalam badan manusia ada seketul daging. Apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya. Apabila ia rosak, rosaklah badan sekaliannya. Ketahuilah! Itulah hati” (H.R. Bukhari dan Muslim)

Orang Sufi mengibaratkan; seolah-olah dalam diri seseorang manusia itu laksana sebuah kerajaan yang mempunyai Penguasa yang paling tertinggi samada dia bergelar Presiden, Perdana Menteri dan apa-apa sahaja gelaran. Apabila dia mengeluarkan arahan perintah, Menteri-menteri kabinet, pegawai-pegawai tentera dan lain-lain akan mematuhi perintah tersebut. Apabila terdapat dalam kerajaan hati itu pasukan yang memberontak maka ia memerlukan penyelesaian dan huraian yang cepat dan betul makanya mesyuwarat tergempar diadakan. Jadi, apa jalan keluar untuk menyelsaikan punca masalah yang mencemarkan alam persekitaran manusia yang terhasil dari sifat-sifat mazmumah?

Kalau anda menginginkan tanaman yang baik,anda harus memiliki dua faktor yang paling penting iaitu: (1) Tanah yang baik dan (2) Benih yang baik. Tanah yang baik ialah manusia seluruhnya. Manakala benih yang baik ialah Syariat/Akidah seluruhnya. Apabila benih yang baik, ditanam secara baik, di tanah yang baik menjadilah ia tanaman yang baik. Itulah peradaban dan kebangkitan. Dua faktor yang membahagiakan manusia dan sekaligus membahgiakan alam seluruhnya.(DR. Ali Muhammad Jarisyah/Muhamad Syariff AzZabaq)

Almarhum Dr. Hamka mengingatkan kita dengan katanya: ”Janganlah kita terpesona melihat berdirinya bangunan-bangunan raksasa, jambatan-jambatan panjang, gedung bertingkat-tingkat menjulang langit, menara Eifel, sampainya manusia ke bulan di abad dua puluh ini. Janganlah itu dikatakan pembangunan, kalau kiranya jiwa bertambah jauh dari Tuhan. Terasa dan dikeluhkan oleh manusia seisi alam zaman sekarang dalam kemajuan ilmu pengetahuan ini hidup mereka bertambah sengsara. Kemajuan teknik tidak membawa bahagia, melainkan cahaya. Perang selalu mengancam. Perikamanusiaan tinggal dalam sebutan lidah, namun niat jahat bertambah subur hendak menghancurkan orang lain” Jadi hati perlu dibersihkan melalui pementapan akidah tauhid. Akidah tauhid yang diperjuangakan oleh Rasulullah saw selama 13 tahun di Mekah, bukan juga kerana orang Arab pada masa itu berada dalam paganisme kerana soal tersebut, menurut Muhammad Quthb adalah merupakan soal poros seluruh segi kehidupan manusia.

Mari sama-sama bertindak

Biarpun ulah manusia dengan tindak tanduknya merosak persekitaran manusiawi tapi kita masih optimis, dengan izin Allah kita boleh merubahnya dengan gerak kerja dakwah dengan berbagai-bagai cara. Jangan tunggu bila anda sudah merasa sempurna dari segi ilmu dan amal ibadah baharu nak berdakwah. Kita kena berdakwah untuk mencegah kemungkaran meskipun kita masih belum mampu meninggal seluruhnya. Bumi mana yang tidak ditimpa oleh hujan. Demikian juga manusia mana yang tidak terlepas dari dosa kecuali Nabi. Teruskan dakwah kerana ia menjadi kewajipan kita. Ingatlah! pesanan Nabi Muhammad saw yang berbunyi: عن أنس قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: مروا بالمعروف وإن لم تفعلوه وانهوا عن المنكر وإن لم تجتنبوه كله.(رواه الطبراني)
Ertinya: “Dari Anas RA, ia berkata, “Rasulullah saw bersabda, “Perintahkanlah yang ma’aruf miskipun kamu belum mengamalkannya, dan cegahlah kemungkaran meskipun kamu belum meninggalkan seluruhnya”.

Wallahu aklam.

0 Komen: