Wawancara bersama Dr. Said Ramadhan al-Buthy

Friday, November 2, 2007

Pada 19 hb November 2006, satu rombongan yang diketuai oleh Mohd. Rumaizuddin dan Khairul Arifin Mohd. Munir dari ABIM dan Syamsul Anuar Hj. Nasarah, presiden Majlis Belia Malaysia (MBM) telah mengadakan lawatan ke Syria selama 4 hari. Dalam rangka lawatan tersebut Abim bersama Majlis Belia Malaysia (MBM) dan Maljis Belia Sabah (MBS) berpeluang mengadakan pertemuan bersama tokoh ulamak timur tengah yang terkenal abad ini dan mempunyai sumbangan yang besar dalam dunia Islam. Delegasi-delegasi daripada Malaysia ini sempat berwawancara bersama Dr. Said Ramadhan Al Bouty. Kunjungan selama hampir sejam setengah telah mencatatkan beberapa persoalan berkaitan dunia Islam masa kini dan cabaran berkaitan gerakan dakwah. Penulis sempat mencatatkan beberapa wawancara wakil MBM, ABIM bersama beliau sebagaimana berikut:

MBM - Apakah pendapat Dr. berkenaan dengan gerakan dakwah di Malaysia ketika kunjungan tuan ke Malaysia pada tahun-tahun yang lalu?

Dr. Bouty – Ketika mana saya ke Malaysia pada dua tahun lepas, saya tidak mendapat gambaran yang jelas berkenaan dengan perkembangan dakwah di Malaysia. Saya boleh katakan ianya satu perkembangan yang bagus. Tetapi fokus terhadap usaha meyakinkan orang ramai serta menghilangkan keraguan perlu ditingkatkan agar gerak kerja dakwah menemui kejayaan. Dasar kedua yang perlu ada pada gerakan dakwah masa kini ialah tidak perlu terlalu terburu-buru atau dengan kata lain radikal dalam berdakwah kerana di sana adanya golongan yang berbagai ketika menjalankan dakwah. Ada di kalangan mereka yang boleh menerima dakwah itu secara ikhlas dan ada pula yang nampak seolah-olah baik tetapi mengambil kesempatan dalam usaha gerakan dakwah semata-mata untuk memprovokasikan dakwah di Malaysia.

ABIM – Apakah pandangan tuan tentang krisis remaja yang kian parah pada masa kini, natijah daripada perkembangan teknologi yang agak pesat, juga krisis agama akibat daripada gerakan kristianisasi terhadap umat Islam di Malaysia?

Dr. Bouty – Saya berpandangan usaha memperkemaskan dan menggerakkan dakwah perlu diperkuatkan lagi. Nampaknya kita hari ini sekadar menjalankan dakwah lebih bersifat seperti seminar-seminar, forum, muktamar dan sebagainya. Bagi saya ianya baik sebagai pendedahan ilmu terhadap masyarakat. Namun ianya terhenti sekadar di meja-meja rundingan tanpa menampakkan satu hasil yang jelas. Apa yang lebih penting sekarang usaha dakwah perlu dipertingkatkan dari segenap sudut, tidak sekadar di meja rundingan tetapi lebih kepada bentuk hebahan melalui media dan bersemuka dengan masyarakat melalui pengajian umum di masjid-masjid secara aktif. Secara tidak langsung, masjid boleh diimarahkan sebagai satu pusat gerakan ummah dan menarik minat masyarakat Islam kembali menghayati Islam.

MBM – Dr. ada menyentuh tentang sifat tergesa-gesa dan jangan terlalu radikal. Pada pandangan Dr., apakah cara yang paling berkesan untuk memperkenalkan Hudud dan melaksanakannya dalam sesebuah masyarakat?

Dr. Bouty – Ketika mana anda hendak menetapkan sesuatu undang-undang Islam dan hukum-hukum tertentu, ianya perlu dilihat dalam skop yang lebih luas. Kita perlu menilai siapa golongan yang bakal kita berhadapan ketika perlaksanaan ini diwujudkan. Di sana akan ada golongan yang menentang dan ada golongan yang boleh menerima dengan baik. Sepertimana kunjungan saya yang lalu ke Malaysia, saya dapati ada di kalangan mereka yang menerima hukum-hukum ini dan ada di kalangan mereka yang menolak. Begitu juga dengan idea perlaksanaan ekonomi Islam di Negara-negara Islam. Ada di kalangan mereka yang mahu dan ada yang tidak mahu. Kenapa kita tidak boleh tergesa-gesa melaksanakannya? Kerana kita perlu mengkaji dengan lebih mendalam apakah kesan perlaksanaan hukuman itu dengan cara tersebut. Ini secara tidak langsung kepincangan dan fitnah terhadap Islam dapat dikikis. Saya mengambil contoh sebagaimana perlaksanaan undang-undang ini mahu diadakan satu ketika dahulu di Jordan. Akhirnya ia tidak berjaya kerana tidak boleh diterima oleh semua masyarakat setempat pada masa itu. Begitu juga hal yang berlaku di Libya, Muammar Ghadafy dengan semangat mahu melaksanakan rang undang-undang Islam di Libya tetapi akhirnya wujud satu konspirasi menjatuhkan dan menggagalkan undang-undang ini. Resolusi akhir yang diambil oleh kerajaan Libya pada masa itu ialah mengadakan muktamar dan mencadangkan agar perlaksanaan hukum Islam ini ditangguh dan tidak dilaksanakan. Kita tidak perlu terlalu tergesa-gesa hingga segala perancangan memakan diri sendiri. Perkara ini ibarat bom jangka yang akan meletup pada bila-bila masa. Saya amat meyokong perlaksanaan undang-undang ini, tetapi mestilah dengan penuh strategi dan berhati-hati.

ABIM – Pada pandangan Dr., bagaimanakah cara kita berhadapan dengan jenayah murtad?

Dr. Bouty – Jumhur ulamak sepakat mengatakan bahawa hukuman kepada pesalah murtad ini adalah hukuman bunuh. Namun, sebelum pesalah itu dihukum, ia mesti melalui beberapa proses terlebih dahulu. Mahkamah syariah hendaklah memanggil pesalah murtad ini dan bertanya apakah punca yang menyebabkan orang ini keluar daripada Islam. Jika disebabkan kekeliruan, maka mahkamah perlu menghilangkan kekeliruan tersebut dengan menjelaskan perkara yang sebenar. Kemudian ia akan melalui sesi kaunseling dan nasihat agar pesalah dapat bertaubat dan kembali kepada Islam. Mahkamah boleh mengurung pesalah di suatu tempat dan memberi peluang untuk dia bertaubat kembali kepada Islam. Sampai satu tempoh yang sesuai sekiranya pesalah tidak mahu bertaubat dan kembali kepada Islam, barulah hukuman bunuh dijatuhkan. Hukuman ini dijatuhkan setelah peluang untuk bertaubat telah diberikan kepada pesalah. Ianya tidak sebagaimana tanggapan sesetengah pihak yang mengatakan Islam satu agama yang zalim dan kejam kerana pesalah terus dibunuh. Islam bersifat adil dan memberi kemaafan serta peluang untuk bertaubat. Hikmahnya jika murtad dibiarkan berleluasa akan pincang masyarakat Islam. Murtad ini satu penyakit yang sekiranya dibiarkan akan menular dan berjangkit di dalam masyarakat Islam.

ABIM – Apa pendapat Dr. berkaitan demokrasi di dalam sesebuah Negara Islam seperti yang dilaungkan oleh Hizbu At-Tahrir?

Dr. Bouty – Islam boleh diamalkan tanpa melihat kepada mana-mana lafaz istilah sama ada demokrasi dan sebagainya. Suara majoriti rakyat yang digunakan dalam sistem demokrasi bukanlah penentu kebenaran. Namun kita mengambil pendekatan tersebut kerana ia boleh memberikan kebaikan. Allah s.w.t telah melantik di muka bumi seorang khalifah sebagai pemimpin sebenar di muka bumi ini. Di bawah pimpinan khalifah itu pula terdapat struktur organisasi yang membantu mengendalikan pentadbiran itu. Pada pandangan saya, kita mesti mengambil pendekatan berhati-hati terhadap setiap istilah-isilah seperti ini. Ia boleh dikira sebagai peperangan istilah. Di dalam peperangan ini kita harus lihat apakah konsep sebenar istilah ini dan apakah isi kandungannya. Boleh jadi demokrasi yang diperjuangkan ini sebagai salah satu provokasi yang dibuat oleh Hizbut Tahrir untuk menghebahkan suara dan idea mereka.

Kita juga harus ingat, Barat dengan perancangannya yang licik telah memberi bantuan dalam bentuk material kepada pertubuhan-pertubuhan yang menggunakan nama dakwah yang zahirnya bergerak dengan cara yang radikal. Pertubuhan-pertubuhan ini amat terkenal diseluruh dunia dan kebanyakkan umat Islam tertipu dengan nada dan lenggok gerakan mereka.

MBM – Apakah pendapat Dr. mengenai perlaksanaan hukum (hudud) di semua peringkat masyarakat dan apakah pendapat tuan mengenai konsep kebebasan beragama?

Dr. Bouty – Kebebasan beragama sangat dianjurkan di dalam sesebuah negara Islam sekiranya tidak ada gerakan missionari yang boleh merosakkan erti kebebasan ini. Sekiranya ada gerakan-gerakan seperti ini yang membuka jalan supaya orang Islam masuk ke dalam agama mereka ianya dianggap bertentangan dengan maksud sebenar kebebasan beragama. Ini kerana kita telah hidup aman tanpa ada gangguan dari mana-mana pihak tetapi setelah munculnya gerakan missionari ini kebebasan beragama ini semakin terhakis. Siapakah yang mencabul hak kebebasan beragama? Mereka atau kita?

Keamanan Islam telah diancam setelah gerakan ini muncul malah memporak prandakan Islam itu sendiri. Hari ini kita boleh lihat pelbagai gerakan yang wujud dengan tujuan mengancam isu agama Islam supaya umat Islam keluar daripada Islam. Ini secara tidak langsung memperlihatkan sikap tidak hormat mereka terhadap Islam. Sekiranya tiada golongan seperti ini kita tidak menghalang mereka menganuti agama mereka dan mengamalkan amalan-amalan keagamaan mereka dan kita dengan amalan agama kita sendiri.

MBM – Jika demikian, akan timbul selepas ini persoalan kita sahaja yang boleh menjalankan dakwah. Bagaimana dengan mereka adakah tidak dibenarkan sama sekali?

Dr bouty – Dalam konteks agama kita sekarang, kita punya satu tugas yang besar iaitu memberikan kefahaman Islam kepada umat Islam dan menjaga tauhid mereka daripada tergelincir. Tugas kita sekarang ialah memperbaiki umat Islam terlebih dahulu kerana umat Islam memang ramai tetapi Islam mereka hanyalah pada nama sahaja. Apabila akidah umat Islam sudah sempurna dan umat Islam sudah faham apa itu Islam dan faham apa tugas mereka sebagai umat Islam barulah kita berdakwah kepada golongan bukan Islam. Sekiranya kita masih kucar-kacir dan tidak bersatu dalam menangani konflik agama kita sendiri, ini telah membuka ruang gerakan bukan Islam mengambil kesempatan terhadap Islam. Di sana nanti akan timbul laungan Islam tidak berlaku adil terhadap orang bukan Islam. Mereka beralasan Islam tidak membuka ruang kepada mereka untuk berdakwah. Pada peringkat sekarang, kita perlu memantapkan akidah umat Islam terlebih dahulu. Apabila sudah selesai persoalan akidah, umat Islam akan menjadi contoh terbaik kepada agama-agama lain secara tidak langsung mereka akan minat, faham dan saling hormat menghormati antara agama dengan agama yang lain. Tidak timbul lagi isu kenapa umat Islam boleh berdakwah dan mereka tidak boleh.

ABIM – Bagaimana kita boleh mengeratkan gerakan-gerakan dakwah belia di antara sesama negara Islam agar ianya berjaya menarik minat golongan ini dan mengukuhkan agama kita?

Dr. Bouty – Saya berpendapat perkara ini belum sampai ke waktunya lagi. Kita perlu memberi kefahaman kepada umat Islam terlebih dahulu dan mengubah persepsi Islam daripada satu anutan yang membuta tuli kepada anutan dengan penuh kesedaran. Kita perlu memberi kesedaran dengan menyampaikan maksud agama itu berlandaskan manhaj Al Quran. Al Quran ini adalah tafsiran kehidupan yang memberi kesedaran kepada masyarakat. Di sinilah peranan kita menggunakan seluruh material yang ada seperti media elektronik dan sebagainya untuk memberi kesedaran kepada masyarakat. Pendekatan yang kita gunakan ini amat berbeza dengan dakyah yang digunakan golongan bukan Islam melalui wang untuk menarik perhatian orang Islam. Sekiranya anutan membuta tuli dapat dikikis dan anutan dengan penuh kesedaran ini wujud dalam diri setiap orang Islam, maka kejahilan akan hilang.

MBM – Malaysia mempunyai 3 kaum terbesar dengan majoriti pemilikan Melayu Islam sebanyak 60% di dalam kerajaan. Konsep kerajaan Malaysia sekarang adalah secara “sharing power” iaitu perkongsian bidang kuasa. Konsep ini memberi ruang kepada orang bukan Islam untuk sama-sama memerintah dan mengekalkan kuasa yang banyak pada orang Islam. Apa pandangan tuan berkenaan konsep ini menurut perspektif Islam?

Dr. Bouty – Apa yang berlaku di Malaysia pada pandangan saya adalah baik. Konsep “sharing power” yang digunakan di Malaysia menjadi satu contoh sebagai penstrukturan organisasi kerajaan yang terbaik. Semasa saya di Malaysia, saya sempat bertemu dengan beberapa wakil kerajaan dan saya bertanyakan kepada mereka adakah mereka mempunyai apa-apa masalah dengan sistem percampuran kuasa yang diamalkan. Mereka mengatakan tidak ada apa-apa masalah di dalam pengstrukturan organisasi kerajaan walaupun bercampur bidang kuasa. Ini tidak berlaku di Lubnan. Di Lubnan, walaupun kerajaan yang dibentuk adalah melalui sistem kerajaan campuran tetapi mereka tidak boleh bersatu dan di meja-meja rundingan untuk membentuk struktur kerajaan yang baik. Sistem mereka sama seperti di Malaysia, 60% daripada mereka Muslim dan 40% daripadanya bukan muslim. Namun, kata putus untuk membentuk sebuah kerajaan yang baik dari sudut organisasi tidak berjaya. Ini memberikan peluang kepada pihak luar untuk campur tangan.

ABIM – Di Malaysia kami menghadapi berbagai ancaman aliran pemikiran yang mengelirukan. Pada pendapat Dr, bagaimana kita hendak berhadapan dengan perancangan dan ancaman ideologi yang baru seperti libralisme, pluralisme dan sebagainya ?

Dr Bouty - Saya sungguh hairan dengan kemunculan pelbagai aliran pemikiran di Malaysia sedangkan anda mempunyai kemudahan material yang tinggi dan moden untuk menangkisnya. Sungguhpun dakwah yang dijalankan seperti gerakan anda selari dengan kehendak masyarakat, namun dakwah melalui media adalah amat penting. Kemajuan dan teknologi yang anda miliki harus digunakan dengan sebijaknya. Ini untuk menyekat fahaman-fahaman yang terpesong. Kemudahan sudah pun tersedia dan anda harus mengambil peluang ini untuk memiliki stesen TV Islam khas yang menyiarkan program-program Islam dan menarik perhatian umat Islam untuk memahami isu sebenar mengenai Islam.

MBM – Dr. ada menyebutkan bahawa gerakan-gerakan dakwah yang bersifat radikal adalah ditaja oleh Barat. Aliran pemikiran ini sedang berkembang dan menular di beberapa buah negara Asia Tenggara termasuk Malaysia. Pada pendangan Dr., adakah perkembangan ini baik?

Dr. Bouty – Saya telah katakan potensi untuk menangani isu ini bergantung kepada anda semua. Anda mempunyai potensi yang cukup cerah untuk menangkis arus pemikiran ini melalui media sebagai pusat hebahan awam. Penggunaan media dengan sebaiknya dapat melemahkan isu ini seterusnya mengagalkan perancangan mereka. Ini kerana gerakan-gerakan yang bersifat radikal ini merupakan tempat tumbuhnya keganasan dan penyebaran fitnah terhadap dunia Islam. Perkara ini tidak dapat dibendung jika kita tidak mempunyai peranan dan kuasa media yang kuat.

MBM – Apakah pandangan Dr. berkenaan Islam Hadhari di Malaysia adakah ianya relevan sebagai satu slogan?

Dr. Bouty – Pada pandangan saya, apa sahaja perkataan yang disandarkan kepada Islam maka ianya boleh dianggap sebagai suatu kata tambahan atau sandaran (idhofah). Jika kita menggunakan kata sandaran ini sebagai platform untuk menggerakkan usaha dakwah Islam maka ianya tidak mengapa. Tetapi jika penambahan itu tidak memberikan apa-apa manfaat untuk usaha mempertingkatkan dakwah Islam, maka lebih baik kita gugurkan sahaja.

Kikis sikap fanatik pemikiran

Antara kelemahan yang paling mengkhuatirkan sedang melanda umat Islam ketika ini ialah perpecahan yang diakibatkan oleh kepelbagaian aliran pemikiran. Walaupun Islam tidak pernah menolak hakikat kerencaman pendapat, namun perselisihan yang menimbulkan pertentangan tajam sehingga menenggelamkan hakikat persamaan risalah dan matlamat ditentang sama sekali.

Jika diperhatikan secara objektif, kebanyakan perselisihan yang membawa kepada pertentangan dan perpecahan amat terkait dengan sikap fanatik terhadap pendapat sendiri, lantas cuba memonopoli pemikiran dan tiada kesediaan untuk menghormati pandangan orang lain. Penyakit yang disebut juga sebagai ‘al-`ijab bi al-ra’yi’ atau penyakit mengkagumi pendapat sendiri ini bagaikan wabak merbahaya yang sedang menjalar dalam urat saraf umat sehingga mereka tidak lagi mewarisi sikap dan adab para pejuang dan pendokong Islam terdahulu.

Para imam mazhab umpamanya turut berselisih pendapat dalam pelbagai persoalan semasa namun mereka tidak pernah mendabik dada sebagai pemonopoli kebenaran. Sebaliknya berpendirian: “Pendapatku betul tetapi masih berkemungkinan salah. Pendapat orang lain salah tetapi mungkin juga betul.”

Ungkapan seperti ini adalah manifestasi adab dan etika dalam perbezaan pendapat yang telah diwarisi sejak zaman para sahabat lagi. Sebab itulah jika disingkap tabir sejarah, kita akan dapati bagaimana para sahabat turut berselisih dalam banyak perkara cabang namun tidak pernah melunturkan iman apa lagi melemahkan mereka walau sedikitpun. Diriwayatkan bahawa Khalifah Umar Abdul Aziz juga tidak pernah mengimpikan supaya para sahabat tidak berselisih faham sama sekali. Ini kerana baginya, perselisihan faham akan membuka pintu keluasan, keanjalan dan kemudahan kepada umat yang mempunyai tabiat dan keperluan yang berbeza (Al-Qaradawi, Fatawa Mu’asarah).

Pelbagai bukti sejarah mengenai perselisihan di kalangan sahabat dapat disaksikan sejak zaman Rasulullah s.a.w. lagi seperti perselisihan mereka mengenai arahan Nabi berkenaan sembahyang Asar sewaktu pergi ke Bani Quraizah. Ini adalah peristiwa terkenal yang mengungkapkan hakikat perselisihan tetapi Rasulullah s.a.w. sedikitpun tidak mencela kedua-dua kumpulan yang berselisih faham itu

Perselisihan tidak hanya berlaku di zaman Rasulullah sahaja, namun seawal kewafatan baginda, para sahabat sekali lagi berselisih mengenai tempat sewajarnya di mana Rasulullah s.a.w. patut dimakamkan. Ada yang berpendapat baginda wajar dikebumikan bersama sahabat-sahabatnya, manakala sebahagian yang lain berpendapat agar dipusarakan jasad Nabi s.a.w. di dalam masjid. Namun setelah dirujuk kepada sebuah hadis Nabi s.a.w. yang disampaikan oleh Abu Bakar: “Tidaklah diwafatkan seorang Nabi melainkan ia dikebumikan di tempat ia diwafatkan itu”, para sahabat terus mengangkat tikar tempat Rasulullah diwafatkan dan digalikan pusara untuknya.

Banyak lagi contoh-contoh lain perbezaan dan perselisihan pendapat yang berlaku dikalangan sahabat seperti persoalan politik, pemilihan Khalifah, isu memerangi golongan yang enggan membayar zakat dan pelbagai perselisihan dalam masalah fekah yang kesemuanya ditangani tanpa mengikut hawa nafsu dan emosi melulu. Begitulah tingginya adab dan etika perbezaan pendapat yang didokongi para sahabat Nabi s.a.w. yang kemudiannya diwariskan kepada generasi selepasnya, sehinggalah umat dihinggapi penyakit baru yang cepat membarah, sekaligus meranapkan akal budi dan peribadi umat.

Gara-gara penyakit inilah maka kita menyaksikan suasana umat yang amat menyayat hati dan meruntun emosi. Gamatnya pertelagahan di kalangan pendokong-pendokong wadah Islam sehingga mengakibatkan terabainya tanggungjawab utama menyelesaikan pelbagai masalah umat yang melanda kini. Sebaliknya seluruh tenaga dihabiskan dan tertumpu kepada polemik, “politiking”, adu-domba dan perlumbaan menambah bilangan penyokong pendapat masing-masing.

Justeru, dalam upaya mengembalikan sinar kegemilangan Islam yang semakin pudar, usaha penjernihan sikap dan pemikiran harus segera dilakukan ke atas setiap umat Islam. Umat seharusnya kembali menjiwai budaya dan prinsip penting yang mendasari sikap dan perwatakan generasi awal Islam terutamanya dalam menangani fenomena perbezaan pendapat. Prinsip-prinsip tersebut termasuklah sikap keterbukaan kepada pandangan berbeza, tidak taksub atau fanatik kepada pandangan sendiri, berlapang dada, saling hormat-menghormati dan sayang-menyayangi antara satu sama lain. Mungkin jalan keluar dari belitan konflik kefanatikan pemikiran yang melanda kini terumus dalam ungkapan keramat tokoh reformis Islam, Jamaluddin al-Afghani: Bekerjasamalah dalam hal-hal yang disepakati dan berkompromi dalam hal-hal yang diperselisihkan.

Sesungguhnya kepelbagaian pendapat sebenarnya mampu memperkaya khazanah pemikiran Islam andainya kita bersedia menghadapinya secara dewasa. Tetapi andainya kita menanganinya dengan sikap keanak-anakan, menganggap mereka yang tidak sealiran sebagai musuh, maka perbezaan pendapat pasti menjadi bahan bakar penyemarak api persengketaan yang membinasakan.Para imam mazhab umpamanya turut berselisih pendapat dalam pelbagai persoalan semasa namun mereka tidak pernah mendabik dada sebagai pemonopoli kebenaran. Sebaliknya berpendirian: “Pendapatku betul tetapi masih berkemungkinan salah. Pendapat orang lain salah tetapi mungkin juga betul”. Ungkapan seperti ini adalah manifestasi adab dan etika dalam perbezaan pendapat yang telah diwarisi sejak zaman para sahabat lagi. Sebab itulah jika disingkap tabir sejarah, kita akan dapati bagaimana para sahabat turut berselisih dalam banyak perkara cabang namun tidak pernah melunturkan iman apa lagi melemahkan mereka walau sedikitpun. Diriwayatkan bahawa Khalifah Umar Abdul Aziz juga tidak pernah mengimpikan supaya para sahabat tidak berselisih faham sama sekali. Ini kerana baginya, perselisihan faham akan membuka pintu keluasan, keanjalan dan kemudahan kepada umat yang mempunyai tabiat dan keperluan yang berbeza (Al-Qaradawi, Fatawa Mu’asarah).

Pelbagai bukti sejarah mengenai perselisihan di kalangan sahabat dapat disaksikan sejak zaman Rasulullah s.a.w. lagi seperti perselisihan mereka mengenai arahan Nabi berkenaan sembahyang Asar sewaktu pergi ke Bani Quraizah. Ini adalah peristiwa terkenal yang mengungkapkan hakikat perselisihan tetapi Rasulullah s.a.w. sedikitpun tidak mencela kedua-dua kumpulan yang berselisih faham itu.

Justeru, dalam upaya mengembalikan sinar kegemilangan Islam yang semakin pudar, usaha penjernihan sikap dan pemikiran harus segera dilakukan ke atas setiap umat Islam. Umat seharusnya kembali menjiwai budaya dan prinsip penting yang mendasari sikap dan perwatakan generasi awal Islam terutamanya dalam menangani fenomena perbezaan pendapat.

Prinsip-prinsip tersebut termasuklah sikap keterbukaan kepada pandangan berbeza, tidak taksub atau fanatik kepada pandangan sendiri, berlapang dada, saling hormat-menghormati dan sayang-menyayangi antara satu sama lain. Mungkin jalan keluar dari belitan konflik kefanatikan pemikiran yang melanda kini terumus dalam ungkapan keramat tokoh reformis Islam, Jamaluddin al-Afghani: Bekerjasamalah dalam hal-hal yang disepakati dan berkompromi dalam hal-hal yang diperselisihkan

Oleh Dr Asyraf Wajdi

Wasiat Hasan Al-Banna

Wasiat Hasan Al-Banna

Oleh:Abbas As-Siisiy

Sauadaraku,

Janganlah engkau putus asa, kerana putus asa bukanlah akhlak seorang muslim. Ketahuilah bahawa kenyataan hari ini adalah mimpi hari kelmarin dan impian hari ini adalah kenyataan di hari esok. Waktu masih panjang dan hasrat akan terwujudnya kedamaian masih tertanam dalam jiwa masyarakat kita, meski pun fenomena-fenemona kerosakan dan kemaksiatan menghantui mereka. Yang lemah tidak akan lemah sepanjang hidupnya dan yang kuat tidak akan selamanya kuat. Allah SWT berfirman, “Dan kami hendak memberi kurnia kepada orang yang tertindas di bumi (mesir) itu dan hendak menjadikan mereka pemimpin dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi), dan akan Kami teguhkan kedudukan mereka di bumi dan akan Kami perlihatkan kepada Fir’aun dan Haman serta tenteranya apa yang selalu mereka khuwatirkan dari mereka itu” (al-Qasasa:5-6)


Putaran waktu akan memperlihatkan kepada kita peristiwa-peristiwa yang mengejutkan dan memberikan peluang kepada kita untuk berbuat sesuatu. Dunia akan melihat bahawa dakwah kita adalah hidayah, kemenangan, dan kedamaian, yang dapat menyembuhkan umat dari rasa sakit yang tengah dideritainya. Setelah itu tibalah giliran kita untuk memimpin dunia, kerana bumi tetap akan berputar dan kejayaan itu akan kembali kepada kita. Hanya Allah-lah harapan kita satu-satunya.


Bersiap dan berbuatlah, jangan menunggu datangnya esok hari, kerana boleh jadi engkau tidak mungkin berbuat apa-apa pada hari esok.


Kita memang harus menunggu putaran waktu itu, tetapi kita tidak boleh berhenti. Kita harus terus berbuat dan terus melangkah, kerana kita memang tidak mengenal kata "Berhenti" dalam berjihad. Allah SWT berfirman, “Dan orang-orang yang berjihad untuk mencari keredhaan kami, sungguh akan Kami tunjukkan jalan-jalan Kami.” (al-Angkabut:69). Hanya Allahlah zat yang Maha Agong Baginya segala puji.

Jemu

Jawapan kepada pertanyaan si A

Perasaan jemu atau bosan memang lumrah di alami oleh semua orang, baik kaum lelaki maupun kaum wanita samada yang bergelar suami mau pun isteri, pelajar atau guru, pekerja maupun majikan. Jemu bukan sahaja berlaku dalam menguruskan pekerjaan harian malah berlaku juga dalam menunaikan ibadah kepada Allah s.w.t. Punca dan sebab jemu berbagai-bagai sebab, bergantung dengan tugasan. Jemu seorang pelajar tentu tidak sama dengan jemu yang dialami oleh seorang pekerja. Demikian juga punca seorang suami jemu kepada seorang isteri sudah pasti tidak sama dan tidak semestinya ia dikaitkan dengan masa, lama atau baru. Ada pasangan yang baru berkahwin beberapa bulan bercerai berai, berbanding dengan pasangan yang bertahun-tahun lama mendirikan rumah tangga terus ceria dan bahagia.

Sebenarnya ia bergantung kepada kebijaksanaan menguruskan perasaan jemu itu. Puncanya berbalik kepada persoalan anda, kalau suami berasa jemu kepada isterinya apa puncanya. Banyak sebab-sebabnya. Ada yang berpunca dari sejuknya perhubungan kelamin dan ada juga kerana sikap negatif sang isteri seperti suka melitir, terlalu demand, memandang rendah suami, bersikap kasar, cuai dalam menguruskan rumah tangga, tidak mahir dalam penyediaan makan minum, tidak menghormati keluarga suami dan lain-lain lagi.

Akibatnya perasaan cinta dan sayang suami kepada isterinya semakin sehari semakin luntur, bukan semakin sehari semakin sayang dan akhirnya menimbulkan perasaan jemu dan bosan si suami. Akhirnya kalau tidak bijak mengendalikannya menyebabkan perceraian atau si suami akan menjadikannya alasan untuk si suami berpoligami. Cara mengatasinya si isteri perlu sedia berubah ke arah kebaikan. Dalam hidup berumah tangga memang tidak sunyi daripada kesilapan dan kesalahan, sedangkan lidah lagikan tergigit, inikan pula manusia. Bumi yang mana tidak ditimpa hujan. Yang pentingnya ada sifat berlapang dada, saling bermaafan di antara satu sama lain. Jangan kerana kesilapan kecil boleh mengoncangkan kerukunan rumah tangga sehingga tidak nampak kebaikan yang dilakukan oleh pasangan. Sekiranya si isteri menyedari ia telah melakukan kesilapan ia perlu segera meminta ma’af dan jangan mengulanginya lagi. Sekiranya kerap kali mengulangi kesalahan tersebut, apatah lagi kesalahan yang dilakukan itu perkara yang besar yang menyentuh marwah dan kesucian agama. Jika membiarkannya boleh menjadi dayus, ini yang menyebabkan si suami agak sukar untuk mema’afkan kesalahan si isteri. Kalau kesalahan-kesalahan kecil biasanya si suami sedia mema’afkannya. Memang ada kerana karinah negatif isteri yang berterus-terusan menjadi sebab suami mengugut malah tanpa ada ugutan pun ada suami yang terus berpoligami tanpa diketahui si isteri. Nasihat Kepada suami yang bercadang untuk berpoligami sebaik-baiknya perlu memahami dan menghayati surah al-Nisa' yang berikut: "Maka kahwinilah wanita-wanita lain yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka kahwinilah seorang sahaja.” (An-Nisa': 4:3)

Dari segi ilmu usul fikh perkataan "Kahwinlah" bukanlah suruhan atau perintah yang wajib dilaksanakan dan jika meninggalkannya pula menjadi berdosa dan kahwin poligami juga bukan merupakan perintah sunat di mana kalau ianya ditinggalkan tidak berdosa dan melakukannya dapat pahala kecuali nikah bukan poligami ada ketika hukumnya sunat, wajib, makruh, haram dan mubah. Poligami bukan sunnah Nabi Sandaran bagi mereka yang berpendapat poligami mengikut sunnah Nabi tidak tepat kerana Nabi Muhammad s.a.w. sepanjang tempoh berumah tangga dengan Siti Khadijah r.anha selama 28 tahun tidak pernah pun berpoligami. Kalau sunnah hukmnya sudah pasti Rasulullah saw melakukannya lebih awal lagi. Setelah dua tahun kewafatan Khadijah r.anha baharulah Nabi berpoligami. Dan perkahwinan Nabi dengan ummahat mukminin (Isteri-isteri yang dipoligami Rasulullah sa.w.) sekitar lapan tahun dari sisa-sisa hidup baginda. Kebanyakan mereka adalah janda, kecuali Aisyah,r.anha. Selain daripada itu, Rasulullah s.a.w berpoligami bukan kerana perkara-perkara remeh temeh dan di dorong oleh nafsu sebaliknya kerana menghuraikan dan menyelesaikan persoalan sosial ketika itu. Makanya kahwin poligami bukan merupakan keistimewaan bagi kaum lelaki tetapi tanggungjawab yang berat dan hukumnya bukan perintah/suruhan/anjuran dan bukan sunnah tetapi mubah/harus tetapi dengan syarat mampu berlaku adil. Jika berkahwin juga dalam keadaan tidak mampu nikah tersebut sah tetapi dihukum berdosa jika tidak berlaku adil. Untuk berlaku adil dalam berpoligami perkara yang paling sukar sebagaimana ditegaskan oleh Allah dengan firmannya yang bermaksud, "Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu(mu), walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian kerana itu janganlah kamu terlalu cenderung (kepada yang kamu cintai) sehingga kamu biarkan yang lain terkatung-katung:.(Surah-Nisa' 4:129). Suami yang tidak berlaku adil akan bergelimang dengan dosa dan di akhirat nanti separuh badannya akan lepas dan terputus, sebagaimana sabda Rasul yang mafhumnya, "Barang siapa yang mengawini dua perempuan, sedangkan ia tidak berlaku adil kepada keduanya, pada hari akhirat nanti separuh tubuhnya akan lepas dan terputus."

Di antara syarat berpoligami dan akibat daripadanya jika tidak berlaku adil.

1. Sebelom berpoligami pastikan terlebih dahulu sama ada anda berupaya dari segi mental, spiritual dan berlaku adil dari segi penyediaan makan minum,tempat tinggal isteri yang sedia ada, isteri yang bakal dimadu, belanja perubatan, giliran bermalam, pendidikan anak-anak dan sebagainya. Kalau tidak yakin atau anda ragu-ragu tidak akan dapat berlaku adil, fikir dua kali sebelum meneruskan cadangan berpoligami sekalipun anda melepasi syarat-syarat berpoligami seperti isteri anda mandul, berpenyakitan yang tidak membolehkan anda melakukan perhubongan kelamin dan sebagainya namun syarat keadilan tetap wajib. Kalau diteruskan juga hasrat berpoligami sedang anda tidak mampu berlaku adil, maka dikhuwatiri anda akan bergelumang dengan dosa setiap hari sekalipun anda orang yang ta’at mendirikan solat dan seumpamanya.

2. Boleh menimbulkan perasaan churiga menchurigai,hasad dengki di kalangan isteri-isteri yang dimadu. Demikian juga timbul iri hati di kalangan anak-anak juga.

3. Boleh menjejaskan ekonomi rumah tangga kerana terpaksa menanggung nafkah keluarga yang sedia ada dan isteri yang dimadu dan anak-anak yang bakal lahir.

4. Lumrahnya kehidupan berpoligami tidak ada keharmonian dan ketenagan dan akibatnya akan menjejaskan pertumbuhan minda dan pembelajaran anak-anak kerana sering berhadapan dengan karinah-karinah yang negativp yang dipertontonkan oleh ibubapa sehingga menyebabkan anak tidak berasa aman tinggal dirumah. Pengalaman mereka yang berpoligami.

Saya penah bertanya kepada mereka yang telah dan sedang berpoligami yang muda atau yang sudah berumur tentang pengalaman mereka berpoligami. Jawapan mereka, sesiapa yang hendak berpoligami kena fikir dua kali. Bagi mereka tidak ada kemanisan dalam bermadu. Banyak cabarannya samada dari segi kewangan,mental,emosi layanan dan sebagainya. Demikian juga saya dapati ada gulongan yang berpoligami bukan kerana alasan syarie sebaliknya kerana terpengaruh oleh ungsur-ungsur kebendaan seperti kecantikan luaran,pergaualan bebas, nafsu yang tidak terurus dan sudah terlanjur; kata P.Ramlee”Makan dahulu baharu baca doa selamat” Dengan kata lain kalau hendak berpoligami fikir dahulu samada sumber kewangan dah kuat, pendidikan anak-anak yang sedia ada sudah beres atau sebaliknya. Kena maklomkan kepada isteri.

Alasan-alasan untuk berpolgami mestilah berdasarkan syarak dan sebagainya. Kalau belom bersedia carilah jalan untuk menghindarkan diri dari berpoligami. Kalau ada masalah dari pihak isteri yang tidak menyenangkan perlu diselesaikan dan isteri pula sedia berubah. Kalau diteruskan juga niat tersebut ia tidak akan menyelsaikan masalah malah menambahkan lagi masalah sama ada dengan isteri yang sedia ada atau dengan isteri baru. Apatah lagi kalau berpoligami secara sulit tanpa kebenaran dari mahkmah menjadi kesalahan jenayah dan boleh di ambil tindakan undang-undang. Selain daripada perkahwinan tersebut kalau tidak didaftar perkahwinan tersebut tidak sah dari undang-undang dan perkahwinan itu tidak boleh didaftarkan. Kalau berlaku perceraian, pihak isteri yang baru dikahwin tidak dapat menuntut apa-apa hak isteri yang telah diceraikan samada harta sepancarain atau hak-hak yang lain.

Begitu juga kelahiran anak sukar untuk didaftar di Jabatan Pendaftaran Negara dan lain-lain lagi. Seorang wanita yang dipujuk-pujuk oleh seorang suami supaya ia menjadi isterinya yang kedua berfikirlah dua kali supaya tidak menyesal di belakang hari. Di bawah sebahagian dari petikan undang-undang poligami di seluruh Malaysia.

a.Apabila menerima permohonan itu, Mahkamah hendaklah memanggil pemohon dan isteri atau isteri-isteri yang sedia ada supaya hadir apabila permohonan itu didengar, yang hendaklah dilakukan dalam mahkamah tertutup, dan Mahkamah boleh memberi kebenaran yang dipohon itu jika berpuas hati- a-bahawa perkahwinan yang dicadangkan itu adalah patut dan perlu, memandangkan kepada antara lain, hal-hal keadaan yang berikut, iaitu, kemandulan, keuzuran jasmani, tidak layak dari segi jasmani untuk persetubuhan, sengaja ingkar mematuhi perintah untuk pemulihan hak-hak persetubuhan, atau gila di pihak isteri atau isteri-isteri yang sedia ada.

b.Bahawa pemohon mempunyai kemampuan yang membolehkan dia menanggung, sebagaimana dikehendaki oleh hukum syarak, semua isteri dan orang tanggungannya, termasuk orang-orang yang akan menjadi orang-orang tanggungannya berikutan dengan perkahwinan yang di cadangkan itu.

c.Bahawa pemohon akan berupaya memberi layanan sama rata kepada semua isterinya mengikut kehendak hukum syarak dan d.Bahawa perkahwinan yang dicadangkan itu tidak akan menyebabkan darar syarie kepada isteri atau isteri-isteri yang sedia ada. Dari penjelasan secara ringkas dan tidak tersusun itu harap sekurang-kurangnya dapat menjawab pertanyaan anda. Wallahu aklam

Selamat Tinggal Ya Ramadhan

Thursday, November 1, 2007

Semoga Ramadhan Mubarak yang baharu berlalu itu meneguhkan peribadi, memantapkan ukhuwwah,mengentalkan semangat juang kepada kita dalam menghadapi suasana masa hadapan yang semakin tidak menentu ini. Ramadhan merupakan bulan yang penuh dengan ujian menuntut kita merenung semula kekuatan dalaman untuk terus menyumbang di jalan jihad.

Kita sering diuji tentang pendirtian dan iltizam kita tentang kesengsaraan saudara-saudara kita di segenap pelusuk dunia. Ujian bulan Ramadhan sepatutnya meningkatkan taraf kemanusiaan kita agar terus lestari dengan alam dan prihatin sesama makhluk.

Selamat tinggal ya Ramadhan, ma’asalamah dan bertemu lagi ilalliqaq pada tahun hadapan. Ameen.