Friday, April 17, 2009
No More ‘Government knows best
Keterbukaan salah satu sifat tawadhuk yang perlu dimiliki oleh setiap Muslim. Orang yang bersikap keterbukaan bersedia mendengar apa jua pandangan dan buah fikiran dari sesiapa juapun, samada dari mereka yang lebih muda darinya, atau sebaliknya samada dari kawan, maupun lawan, samada ianya dari mereka yang berjawatan tinggi atau sebaliknya, kemudian dia pula bersedia melaksanakannya. Lawan kepada sikap terbuka ialah sikap tertutup dengan alasan dia "Tahu Segala-galanya”.
Akibatnya dia akan menutup pintu perbincangan. Kalau pun ada perbincangan ia tidak lebih sekadar untuk mengesahkan fikirannya dan pendiriannya. Penyertaan orang lain dalam perbincangan tidak lebih sekadar mengangguk kepala dan menjadi orang tukang angguk/Yes Man. Seandainya sikap ini dimiliki oleh seorang pemimpin ia menjadi seorang pemimpin yang diktator. Cepat melenting bila ditegur. Percanggahan pendapat biarpun betul akan ditolak. Lawannya dianggap musuh dan akan dilanyak, secara halus maupun secara kasar.
Puncanya dia tahu segala-galanya. Dengan kata lain dia takabbur kerana dia tahu segala-galanya sehingga tertutup segala kebenaran. Mereka yang tidak terbuka mindanya sama dengan hati orang Kafir yang telah dikritik oleh Allah swt apabila mereka enggan menerima kebenaran. Firman Allah yang mafhumnya: (Dan mereka berkata:Hati Kami Tertutup. Tetapi sebenarnya Allah telah mengutuk mereka kerana keingkaran mereka;maka sedikit sekali mereka yang beriman) S:al-Baqarah:2:88.
Setinggi mana melangitnya ilmu seseorang dan kepakaranya, dia tidak boleh menepok dada apatah lagi dengan dakwaannya dia tahu segala-galanya. Sebenarnya ilmu yang Allah kurniakan kepadanya terlalu sedikit. Bagi orang yang tawadhuk semakin khazanah ilmu digalinya semakin terasa cetek ilmunya. Benarlah firman Allah swt dalam S:al-Kahf:(18:109) yang mafhumnya: Katakanlah: “Sekiranya lautan menjadi alat untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula). Dan firman Alllah lagi dalam S:al-Israa:17:85 yang mafhumnya: “Dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit”
Siapalah kita kalau dibandingkan dengan Nabi Musa a.s dari segi maqamnya dan dari ilmunya yang sanggup belajar dengan Khaidir dengan penuh minat dan sanggup bersabar dalam pencarian ilmu itu. Cerita Nabi Musa dan Khaidir termaktub dalam surah al-Kahfi:18:66-82. Demikian juga siapa tak kenal dengan ketokohan Imam Abu Hanifah yang terkenal seentero dunia dan mempunyai pengikut seluruh dunia dan menjadi rujukan kepada alam sejagat, bersedia menerima ilmu dan pembetulan dari seorang tukang pencukur rambut bagi Jemaah Haji yang hendak bertahallul. Begitu juga dengan kisah Khalifah Saidina Uthman RA yang hampir hendak menjatuhkan hukuman ke atas seorang lelaki yang didakwa berzina dengan seorang perempuan dengan dakwaan bahawa air mani yang melekat pada bajunya itu adalah air mani yang tertuduh tetapi keputusan Saidina Uthman RA itu dibantah oleh Saidina Ali KW di mana menurut Saidina Ali air mani itu kena uji dahulu. Mana tahu ianya suatu fitnah yang sengaja dilemparkan perempuan itu terhadap pemuda tersebut. Untuk meringkaskan ceritanya, setelah air panas yang mendidih itu dicurah ke atas ayer mani pemuda tersebut, menurut dakwaan perempuan tersebut, ternyata ia beku dan berwarna putih. Jelas, air itu bukan ayer mani, sebaliknya ia putih telur. Jika air itu air mani pemuda tersebut tentu ia akan hilang begitu sahaja. Ternyata pendapat Saidina Ali KW tepat. Di sini membuktikan Jawatan Khalifah Saidina Uthman RA tidak menghalang sikap keterbukaan beliau menerima teguran dan pandangan Saidina Ali KW.
Sikap keterbukaan ini ada dinyatakan oleh Allah swt dalam firmannya, melalui surah:az-Zumar39:18 yang mafhumnya: "Yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal”.
Dari penjelasan ayat yang tersebut di atas jelas menunjukkan sikap keterbukaan ada kaitan dengan iman dan sesiapa yang memiliki sifat tersebut dia dianggap orang yang berakal budi dan mendapat petunjuk dan hidayah daripada Allah swt kerana dia bersedia mendengar ucapan Al-Qawl dari Allah swt, juga dari Sabda Rasulullah saw dan juga pendapat sesama manusia, kemduian dia berusaha memahaminya apa yang didengarinya itu dengan baik dan teliti, lalu kemudian mengikuti mana yang terbaik.
Kesimpulannya; Sikap keterbukaan, sikap orang yang bijaksana kerana dia Tahu dia tak tahu segala-galanya. Yang tahu segala-galanya adalah sifat mutlak bagi Allah swt. Dalam kitab-kitab Tauhid ungkapan orang bijaksana yang berbunyi : ”Man ’arafa nafsahu,’arafa rabbahu”. Ertinya Barang siapa yang TAHU DIRINYA MAKA DIA AKAN TAHU TUHANNYA”’ sering kita temui. Orang yang tahu dirinya serba kekurangan dan keterbatasan membuatkan dirinya selalu merendah diri dan bersedia menerima pandangan, teguran dan kebenaran dari sesiapa sahaja dengan berlapang dada. Tidak ego dengan ilmu dan jawatan yang disandang sehingga membuatnya tuli, bisu dan pekak dengan kebenaran yang disampaikan kepadanya. Apakah ucapan Perdana Menteri Malaysia yang ke enam No More ‘Goverment Knows Best keluar dari hati yang tulus ikhlas.. Kalau benar apa yang dikata syukur Alhamdulillah.
Keterbukaan salah satu sifat tawadhuk yang perlu dimiliki oleh setiap Muslim. Orang yang bersikap keterbukaan bersedia mendengar apa jua pandangan dan buah fikiran dari sesiapa juapun, samada dari mereka yang lebih muda darinya, atau sebaliknya samada dari kawan, maupun lawan, samada ianya dari mereka yang berjawatan tinggi atau sebaliknya, kemudian dia pula bersedia melaksanakannya. Lawan kepada sikap terbuka ialah sikap tertutup dengan alasan dia "Tahu Segala-galanya”.
Akibatnya dia akan menutup pintu perbincangan. Kalau pun ada perbincangan ia tidak lebih sekadar untuk mengesahkan fikirannya dan pendiriannya. Penyertaan orang lain dalam perbincangan tidak lebih sekadar mengangguk kepala dan menjadi orang tukang angguk/Yes Man. Seandainya sikap ini dimiliki oleh seorang pemimpin ia menjadi seorang pemimpin yang diktator. Cepat melenting bila ditegur. Percanggahan pendapat biarpun betul akan ditolak. Lawannya dianggap musuh dan akan dilanyak, secara halus maupun secara kasar.
Puncanya dia tahu segala-galanya. Dengan kata lain dia takabbur kerana dia tahu segala-galanya sehingga tertutup segala kebenaran. Mereka yang tidak terbuka mindanya sama dengan hati orang Kafir yang telah dikritik oleh Allah swt apabila mereka enggan menerima kebenaran. Firman Allah yang mafhumnya: (Dan mereka berkata:Hati Kami Tertutup. Tetapi sebenarnya Allah telah mengutuk mereka kerana keingkaran mereka;maka sedikit sekali mereka yang beriman) S:al-Baqarah:2:88.
Setinggi mana melangitnya ilmu seseorang dan kepakaranya, dia tidak boleh menepok dada apatah lagi dengan dakwaannya dia tahu segala-galanya. Sebenarnya ilmu yang Allah kurniakan kepadanya terlalu sedikit. Bagi orang yang tawadhuk semakin khazanah ilmu digalinya semakin terasa cetek ilmunya. Benarlah firman Allah swt dalam S:al-Kahf:(18:109) yang mafhumnya: Katakanlah: “Sekiranya lautan menjadi alat untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula). Dan firman Alllah lagi dalam S:al-Israa:17:85 yang mafhumnya: “Dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit”
Siapalah kita kalau dibandingkan dengan Nabi Musa a.s dari segi maqamnya dan dari ilmunya yang sanggup belajar dengan Khaidir dengan penuh minat dan sanggup bersabar dalam pencarian ilmu itu. Cerita Nabi Musa dan Khaidir termaktub dalam surah al-Kahfi:18:66-82. Demikian juga siapa tak kenal dengan ketokohan Imam Abu Hanifah yang terkenal seentero dunia dan mempunyai pengikut seluruh dunia dan menjadi rujukan kepada alam sejagat, bersedia menerima ilmu dan pembetulan dari seorang tukang pencukur rambut bagi Jemaah Haji yang hendak bertahallul. Begitu juga dengan kisah Khalifah Saidina Uthman RA yang hampir hendak menjatuhkan hukuman ke atas seorang lelaki yang didakwa berzina dengan seorang perempuan dengan dakwaan bahawa air mani yang melekat pada bajunya itu adalah air mani yang tertuduh tetapi keputusan Saidina Uthman RA itu dibantah oleh Saidina Ali KW di mana menurut Saidina Ali air mani itu kena uji dahulu. Mana tahu ianya suatu fitnah yang sengaja dilemparkan perempuan itu terhadap pemuda tersebut. Untuk meringkaskan ceritanya, setelah air panas yang mendidih itu dicurah ke atas ayer mani pemuda tersebut, menurut dakwaan perempuan tersebut, ternyata ia beku dan berwarna putih. Jelas, air itu bukan ayer mani, sebaliknya ia putih telur. Jika air itu air mani pemuda tersebut tentu ia akan hilang begitu sahaja. Ternyata pendapat Saidina Ali KW tepat. Di sini membuktikan Jawatan Khalifah Saidina Uthman RA tidak menghalang sikap keterbukaan beliau menerima teguran dan pandangan Saidina Ali KW.
Sikap keterbukaan ini ada dinyatakan oleh Allah swt dalam firmannya, melalui surah:az-Zumar39:18 yang mafhumnya: "Yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal”.
Dari penjelasan ayat yang tersebut di atas jelas menunjukkan sikap keterbukaan ada kaitan dengan iman dan sesiapa yang memiliki sifat tersebut dia dianggap orang yang berakal budi dan mendapat petunjuk dan hidayah daripada Allah swt kerana dia bersedia mendengar ucapan Al-Qawl dari Allah swt, juga dari Sabda Rasulullah saw dan juga pendapat sesama manusia, kemduian dia berusaha memahaminya apa yang didengarinya itu dengan baik dan teliti, lalu kemudian mengikuti mana yang terbaik.
Kesimpulannya; Sikap keterbukaan, sikap orang yang bijaksana kerana dia Tahu dia tak tahu segala-galanya. Yang tahu segala-galanya adalah sifat mutlak bagi Allah swt. Dalam kitab-kitab Tauhid ungkapan orang bijaksana yang berbunyi : ”Man ’arafa nafsahu,’arafa rabbahu”. Ertinya Barang siapa yang TAHU DIRINYA MAKA DIA AKAN TAHU TUHANNYA”’ sering kita temui. Orang yang tahu dirinya serba kekurangan dan keterbatasan membuatkan dirinya selalu merendah diri dan bersedia menerima pandangan, teguran dan kebenaran dari sesiapa sahaja dengan berlapang dada. Tidak ego dengan ilmu dan jawatan yang disandang sehingga membuatnya tuli, bisu dan pekak dengan kebenaran yang disampaikan kepadanya. Apakah ucapan Perdana Menteri Malaysia yang ke enam No More ‘Goverment Knows Best keluar dari hati yang tulus ikhlas.. Kalau benar apa yang dikata syukur Alhamdulillah.
0 Komen:
Post a Comment